Mathems automatiserade logistik ska möjliggöra ny prisstrategi

Effektiv automatisering ska möjliggöra prisjusteringar. Foto: Mathem

Trots inflation och prisökningar på marknaden lanserar Mathem nu en ny prisstrategi. Som ett första steg genomförs en prisjustering av de 200 populäraste varorna i sortimentet. I justeringen matchas priserna med ICA Maxis genomsnittskasse. Justeringen är den första av flera kommande, och är en effekt av att den automatiserade anläggningen i Larsboda ökar effektiviteten i verksamheten.

Arbetet med att trimma Mathems anläggning i Larsboda fortsätter med goda resultat och verksamheten blir mer och mer effektiv för varje vecka. Med en högre effektivitet kan kunderbjudandet vässas både när det gäller pris, dynamik i sortimentet och säkrare leveranser och på så vis bidra till en ännu bättre kundupplevelse.

Som ett led i detta genomförs nu en justering av företagets prisstrategi, där det första av flera kommande initiativ innebär att 200 av kundernas favoritvaror matchas med priserna på ICA Maxi i Stockholm.

"Vi ser i våra kundundersökningar att Mathem upplevs som en premiumtjänst, vilket vi är, men också ofta som dyrare än vi egentligen faktiskt är. I prisjämförelser mellan exempelvis genomsnittliga matkassar ligger vi generellt på samma prisnivå som medelstora matbutiker, eftersom våra leveransavgifter är lägre än hos de flesta av våra konkurrenter online. Genom att matcha priserna med ICA Maxis vill vi tydliggöra detta ytterligare och på så vis förändra uppfattningen bland våra kunder", säger Erel Sherman, Chief Product Officer på Mathem.

"I en marknad som denna, där alla aktörer på marknaden kämpar mot inflation och prisökningar, känns det oerhört kul att kunna göra denna spännande justering. Det är ett tydligt exempel på hur effektiviseringen av vår verksamhet, tack vare vår automatiserade anläggning, faktiskt direkt kommer kunderna till gagn. Och det är ju alltid vårt främsta fokus", säger Erel Sherman.