Rohlik Group i München förnyar sin leveranskapacitet med automation

Företagets installation inkluderar 28 000 lådor, 96 R5-robotar och 12 karusellportar. Element Logic

Rohlik Group, en aktör inom europeisk e-handel för livsmedel, stärker och förnyar sin leveranskapacitet genom att automatisera sitt ASRS-system i München, Tyskland, med hjälp av en AutoStore-lösning från Element Logic. Företaget har planer på att implementera lösningen i sina fulfillment center över hela Europa för att öka plockeffektiviteten och utnyttjandet av kapaciteten.

År 2021 lanserade Rohlik Group sina tjänster i München, Tyskland, genom varumärket Knuspr, en online-livsmedelsbutik som levererar högkvalitativa livsmedel direkt till kundernas dörrar inom tre timmar. Deras sortiment fokuserar på färska regionala produkter, inklusive frukt, grönsaker, kött, fisk, mejeriprodukter och bagerivaror, som tillsammans utgör mer än 30 % av produkterna.

För att hantera tillväxt och ökad skalbarhet har företaget beslutat att förbättra effektiviteten och automatisera sitt 7 500 kvadratmeter stora fulfillment center i München med hjälp av lösningen. Denna anläggning skickar i genomsnitt ut cirka 60 000 order per månad, och enligt beräkningar förväntas aystemet öka plockeffektiviteten tre gånger och öka lagringskapaciteten med 30 %.

Installationen inkluderar 28 000 lådor, 96 R5-robotar och 12 karusellportar. Lösningen är utformad för att hantera 2 500 orderlinjer per timme och kommer att ha 2 portar för inkommande gods och 10 plockstationer. Ett transportörsystem med en längd på 200 meter kommer att säkerställa smidig hantering av godsflödet.

E-handels aktören strävar efter att bli Europas ledande e-handelsplattform för livsmedel. Denna automatiseringsuppgradering i München är den första i raden och kommer att följas av en gradvis utrullning på befintliga och nya marknader i Europa. Under den första fasen har man investerat cirka 45 miljoner euro i automatisering, och under de kommande åren planerar man att automatisera ytterligare 10 fulfillment center.

– Vår investering i automation återspeglar vår tro på att kombinera smart teknisk innovation med ett enormt urval av produkter, för att leverera den ultimata kundupplevelsen. Vårt nya fulfillment center är utformat för att möta kundernas ständigt ökande krav på snabba och effektiva leveranser av hela kundkorgen, säger Aleš Malucha, Head of Automation på Rohlik Group.