Höga drivmedelskostnader driver fram ruttoptimering inom transportsektorn

Höga drivmedelskostnader slår hårt mot transport- och logistikbranschen Foto: Descartes

Optimering av kostnader för bränsle och transport är en väsentlig utmaning för företag i dagens högprissatta drivmedelsmiljö. Denna utmaning påvisades tydligt i SCB:s senaste byggkostnadsindex, publicerat i oktober, vilket avslöjade en påtaglig ökning av kostnaderna för drivmedel och transporter för byggföretag mellan augusti och september.

Denna trend påverkar inte bara byggsektorn, utan är även en realitet för många andra branscher, särskilt inom områden som transport och logistik. Därför blir det allt mer nödvändigt att fokusera på optimering av rutter och kostnader för att möta dessa utmaningar effektivt.

– Vi ser att fler företag inom transport och logistik behöver jobba ännu mer med att optimera sina rutter och planera sina transporter för att minimera bränsleförbrukningen. Det gynnar inte bara företagens plånbok utan det blir även en vinst för klimatet, säger Lars Persson, Nordisk försäljningschef på Descartes.

bild
Lars Persson, Nordisk försäljningschef på Descartes. Foto: Descartes.

I den senaste upplagan av Descartes årliga studie om hållbara hemleveranser, med titeln "Hållbarhet inom Hemleverans: Konsumenternas Högre Förväntningar!", noterades att 64 procent av de svenska deltagarna var intresserade av att bunta samman sina e-handelsinköp under en veckas tid för att göra en gemensam leverans. Undersökningen visade också att 61 procent var villiga att samordna sina köp om det fanns flera leveranser i samma område. Denna strategi kan potentiellt gagna hela transport- och logistiksektorn genom att minska bränslekostnader och därmed även utsläpp.

– När vi nu ser att svenska konsumenter kan vara villiga att samla sina e-handelsköp i en leverans är detta något som behöver bli ett naturligt alternativ när transport- och logistikföretagen erbjuder leveransalternativ till sina kunder, oavsett om det gäller privatpersoner eller till företag. På så sätt breddar vi alternativen med leveranser som minskar användningen av drivmedel i olika former, samtidigt som transportbranschen gör sitt för att vara med och bidra till minskade utsläppt säger Lars Persson, Nordisk försäljningschef på Descartes.

Konsumenterna föredrar miljövänliga leveransalternativ

Studien om hållbara hemleveranser gav även flera indikationer på att konsumenterna föredrar miljövänliga transportalternativ. Här visade 65 procent intresse för koldioxidneutrala leveransalternativ, medan 61 procent önskade att företaget som säljer produkten skulle rekommendera det mest miljövänliga alternativet när det kommer till leverans av varan. Denna inställning förväntas påverka hela leveranskedjan i riktning mot ökad miljöhänsyn.

– Förutom att få bort höga drivmedelskostnader ser vi allt fler indikatorer om att konsumenterna vill ha miljövänliga transporter när det beställs en hemleverans. Detta är ingen nyhet i sig, men incitamentet att öka takten på transportföretagens omställning borde rimligen öka. När slutkonsumenterna är så tydliga, så finns det stora fördelar om det synsättet tillåts påverka hela leveranskedjan, från råvarutransport till slutgiltig hemleverans. Det blir win-win på alla sätt, avslutar Lars Persson, Nordisk försäljningschef på Descartes.

Källa: Descartes