Rapport avslöjar - Åretruntdäck olämpliga på svenska vintervägar

VTI:s forskningsledare Mattias Hjort på testbanan i norra Finland. Foto: VTI

En ny rapport från VTI och Folksam avslöjar att åretruntdäck visar signifikant sämre prestanda än vanliga vinter- och sommardäck på alla typer av vägunderlag. Speciellt på is är väggreppet så dåligt att dessa däck inte kan anses vara trafiksäkra på svenska vintervägar.

Resultaten från tester som inkluderade fjorton olika åretruntdäck jämfördes med dubbfria vinterdäck och sommardäck av både nordisk och europeisk typ. Testerna utfördes 2022 i norra Finland och på Anderstorp motorbana. Målet var att granska åretruntdäcks prestanda under olika förhållanden.

– VTI anser att det är olämpligt att köra på åretsruntdäck i Sverige. Bilister bör använda vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren. Bedömningen är att isgreppet över lag är för dåligt för att utgöra ett trafiksäkert alternativ på svenska vintervägar, säger Mattias Hjort, forskningsledare vid VTI som lett studien.

Av de fjorton testade däcken hade elva godkända märkningar för vinterbruk och bar symbolen "alptopp/snöflinga". Tre däck saknade vintergodkännande men kunde fortfarande köpas via e-handel i Sverige. Resultaten visar stora skillnader i bromsförmåga på samtliga vägunderlag.

På snö var bromssträckan för vintergodkända åretruntdäck i genomsnitt 15 procent längre än för nordiska referensvinterdäck, med ett icke-godkänt åretruntdäck som hade upp till 40 procent längre bromssträcka.

På is var skillnaderna ännu större, med en genomsnittlig bromssträcka som var över 30 procent längre än för referensdäcket. Det sämsta åretruntdäcket presterade lika dåligt som ett sommardäck och hade en bromssträcka som var hela 50 procent längre än referensdäcket. På barmark under sommarsäsongen var bromssträckan också längre än sommarreferensdäcket, både på torr och våt asfalt. Denna studie betonar vikten av att använda rätt däck för säker körning, särskilt under vinterförhållanden på svenska vägar.

– För den som kan undvika att köra på is och trots allt väljer att använda åretruntdäck är det viktigt att vara medveten om att skillnaderna mellan olika däckmodeller är mycket stora. Då gäller det att välja noga utifrån vilka egenskaper däcken har, säger Mattias Hjort.

Testerna, som finansierats av Trafikverket och Skyltfonden, visar också ett samband mellan lågt rullmotstånd och dåligt isgrepp. Det tyder på att åtgärder för att minska rullmotståndet kan vara negativt för bromsgreppet för denna typ av däck.

bild
Mattias Hjort, forskningsledare vid VTI som lett studien.. Foto: VTI

Källa: VTI