Sverige accelererar elektrifiering av transportsektorn

Förslaget till handlingsprogram presenteras i en gemensam rapport. Foto: chuttersnap/unsplash

Elektrifieringen av den svenska transportsektorn accelererar snabbt. Energimyndigheten och Trafikverket har tillsammans identifierat en omfattande lista med åtgärder som kommer att påskynda utbyggnaden av laddningsinfrastruktur och vätgastankstationer.

Dessa åtgärder har sammanställts i ett nationellt handlingsprogram, som inkluderar en sammanhängande strategi för infrastrukturutveckling. Målet är att göra det enklare för fler att välja elektriska fordon genom smidig tillgång till laddnings- och tankmöjligheter. För att uppnå detta krävs samordning på både nationell och regional nivå.

För att stärka samordningen av Sveriges laddinfrastruktur föreslår Trafikverket och Energimyndigheten en utvidgning av Energimyndighetens uppdrag. Detta steg kommer att spela en nyckelroll i den pågående elektrifieringen av transportsektorn.

– Transportsektorn är en av nycklarna för omställningen till ett hållbart energisystem och samhälle. En förutsättning är en effektiv utbyggnad av infrastrukturen. För det behövs ett samlat helhetsgrepp och utökat samarbete mellan flera aktörer. Därför är det glädjande att regeringen anslagit medel för ett sådant uppdrag i budgetpropositionen för nästa år, säger Energimyndighetens generaldirektör Robert Andrén.

55 listade åtgärder

Förslaget till handlingsprogram presenteras i en gemensam rapport. Där listar Energimyndigheten och Trafikverket 55 åtgärder för att underlätta och öka takten i utvecklingen av laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas.

Utöver behovet av samordning pekar myndigheterna på att en kritisk faktor är tillgång till elnätet, där de stora utmaningarna är långa ledtider för anslutning, och brist på kapacitet. Den stora styrkan i förslagslistan är bredden på förslagen som går från hemmaladdning till publik laddning av tunga och lätta fordon, markåtkomst, säkerhetsfrågor kring vätgastankstationer samt statistik och uppföljning.

– Hemma- och depåladdning, oavsett boendeform, är centralt i omställningen till elektrifieringen av fordonsflottan. EU:s regelverk sätter ramarna för utbyggnaden av laddning och tankstationer för vätgas längs europavägar och vissa riksvägar. Utöver det behöver samma infrastruktur etableras längs andra större vägar för att ett elektrifierat vägtransportsystem ska vara tillgängligt för alla, säger Roberto Maiorana, generaldirektör för Trafikverket.

Basen för en laddinfrastruktur kommer fortsatt att ligga på hemma- eller depåladdning. Fordonet laddas när det står still under en längre tid. Förutom att ladda när fordonet ändå är parkerat är det kostnadseffektivt och samhällsekonomiskt fördelaktigt, eftersom det ofta är lägre effekter som används. Laddningen sker då under tider med mindre efterfrågan på överföringskapacitet i elnätet.

Källa: Energimyndigheten