TREE satsar 155 miljoner kronor på elektrifiering av skogsbrukets transporter

Skogsbrukets vägtransporter, timmerbilarna, ska elektrifieras i ett samarbete mellan Skogforsk, Scania, fem skogsbolag, flera transport- och teknikföretag samt forskningsaktörer. Foto: Scania

Skogsforskningsprojektet TREE är ett innovativt partnerskap mellan Skogforsk, Scania, fem skogsbolag och flera teknikföretag med målet att elektrifiera vägtransporterna inom skogsbruket. Tillsammans satsar de imponerande 155 miljoner kronor i detta ambitiösa projekt, med stöd från Vinnova och FoU-programmet FFI. Projektet, som koordineras av Skogforsk, inleds i november 2023 och planeras pågå fram till hösten 2026.

Den övergripande visionen för skogsforskningsprojektet är att främja övergången till effektiva, elektrifierade skogstransporter och därigenom spela en betydande roll i den gröna omställningen. Vinnova bidrar med imponerande 67 miljoner kronor genom FoU-programmet FFI, och resten av finansieringen kommer från investeringar från projektdeltagarna, inklusive fordon, utrustning och arbetstid.

Skogbruket står för nästan 20 procent av Sveriges godstransporter på väg och är den största köparen av vägtransporter i landet. Med cirka två miljoner vägtransporter årligen inom skogsbruket, lastar en genomsnittlig virkestransport runt 64 ton och har ett medeltransportavstånd på cirka 90 kilometer.

Att elektrifiera transporterna inom skogsbruket är dock en utmaning på grund av den yttre miljön, fordonens tyngd och robusthet samt det faktum att virket ofta hämtas långt från tätorternas infrastruktur. Trots denna komplexitet är projektet dedikerat att driva fram elektrifieringen av skogstransporter och minska koldioxidutsläppen.

Ett specifikt mål för projektet är att bidra till att 50 procent av de nya lastbilarna som skogsbruket köper är elektrifierade år 2030. Detta skulle innebära en betydande minskning av koldioxidutsläppen, uppskattat till cirka 260 000 ton per år enligt Skogforsk.

För att testa och demonstrera eldrivna fordon skapas en systemdemonstrator som kommer att utnyttja sju testsajter från Småland till Västerbotten. Dessa platser kommer att användas för att utforska olika typer av laddinfrastruktur och logistikstöd. Scania spelar en central roll i projektet genom att bidra med utrustning för fordonsladdning utan nätanslutning, tekniska lösningar för eldrift på släp och omfattande kunskap inom området.

Sammanfattningsvis är TREE-projektet en banbrytande insats för att elektrifiera skogsbrukets vägtransporter och bidra till en mer hållbar framtid genom att minska koldioxidutsläppen avsevärt.