Tyskland höjer vägavgifter för lastbilar efter lagändring

Intäkterna från vägavgifter, så kallade MAUT, är avsedda att stödja både väg- och järnvägsinfrastruktur. Foto: Uhrig

Tyskland tar ett nytt steg i kampen mot klimatförändringarna genom att skärpa reglerna för vägavgifter. Från och med december införs en CO2-skatt för lastbilar, och från juli 2024 utvidgas avgiftsplikten till att även inkludera mindre transportfordon från 3,5 ton.

Detta är en markant förändring från den tidigare gränsen på 7,5 ton, med ett undantag för hantverksresor.

Denna nya lag, som nyligen godkänts av både parlamentet Bundestag och Bundesrat, syftar till att öka intäkterna från vägavgifter till mer än 15 miljarder euro nästa år, och upp till 30,5 miljarder euro fram till 2027. Intäkterna är avsedda att stödja både väg- och järnvägsinfrastruktur.

"Marginell inverkan"

De nya åtgärderna, som utformas för att uppmuntra till en övergång till renare fordon, har väckt reaktioner. Tyska bilbranschens intresseorganisation ADAC uttrycker oro över att finansieringen av väginfrastrukturen kan bli lidande, medan branschorganisationer varnar för att transportkostnaderna kommer att öka, vilket kan påverka konsumentpriserna.

Trots detta menar regeringen att de nya avgifterna endast kommer att ha en marginell inverkan på konsumentpriserna, med betoning på att de är nödvändiga för att främja ett hållbart transportsystem.

Källa: ADAC