Biobränsle framtiden för sjöfartsindustrin

I september, bara dagar efter att avtalet med Amazon presenterades, meddelade A.P. Møller - Maersk att de hade slutit ett avtal med det norska olje- och gasföretaget Equinor som ska leverera grön metanol till Maersks nya metandrivna feederfartyg under dess första månader i drift från september 2023 och in i första halvåret 2024. Foto: A.P. Møller - Maersk

Biobränsle har länge lyfts fram som en viktig pusselbit i den globala sjöfartsindustrins omställning för att minska andelen koldioxidutsläpp. Efter flera år av utveckling, projekt och framsteg satsar nu allt fler logistikföretag och rederier på biobränsle. Sommaren 2023 presenterade både A.P. Møller - Maersk och DB Schenker nya avtal med e-handelsjätten Amazon respektive Volvo Cars om att använda biobränsle vid sjöfrakt.

Text: Pierre Eklund

Foto: A.P. Møller - Maersk, IVL Svenska Miljöinstitutet, DB Schenker, och DNV.

Under det senaste decenniet har världens näst största containerrederi, danska A.P. Møller - Maersk, genomfört pilottester, bland annat med H&M Group och petroleum- och naturgasbolaget BP, för att utveckla sitt produktutbud av hållbara transporter med biobränsle. Den 6 september meddelade rederiets amerikanska huvudkontor i Florham Park, New Jersey, att företaget har slutit ett nytt avtal med e-handelsjätten Amazon. Enligt avtalet, som sträcker sig över 2023 och 2024, ska 20 000 FFE-containrar transporteras med biobränsle och grön metanol i A.P. Møller - Maersk produktutbud ”ECO Delivery”.

– Vi är stolta över att samarbeta med Maersk för att minska koldioxidutsläppen från sjöfarten, och är glada över att ha containrar på Maersks första metanoldrivna feederfartyg, berättade Adam Baker, vice president för globala transporter vid Amazon, i ett pressmeddelande i A.P. Møller - Maersk kanaler.

Den globala sjöfartsindustrin står idag för drygt tre procent av världens koldioxidutsläpp, och med utvecklandet av nya biobränslen ser både politiker och forskare stora klimatfördelar med att flytta transporter från lastbilar till sjöfart. Trots sjöfartsindustrins fördelar har det än så länge bara skett en liten överflyttning i Sverige. För att bidra till en mer konkurrenskraftig, hållbar och säker svensk sjöfartssektor har Trafikverket infört branschprogrammet ”Hållbar Sjöfart” som drivs av forskningsplattformen Lighthouse. I augusti 2023 publicerade Lighthouse rapporten ”Hållbara transportinköp för ökad sjöfart”, gjord av IVL Svenska Miljöinstitutet och Göteborgs universitet, som har utvecklat en metodik som kan hjälpa transportköpare att ställa relevanta hållbarhetsrelaterade krav för att hitta sjöfartslösningar med god miljöprofil.
– Det är mycket som sker på slentrian vid transportinköp. Man gör som man alltid har gjort och då hänger till exempel gamla krav lätt kvar utan att man reflekterar över det, förklarar Linda Styhre, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet, på Lighthouse hemsida.

 

Några av rapportens slutsatser är att transportköpare ska ifrågasätta och ställa krav, och vara mer öppna för att välja andra transportaktörer.

– Den senaste enkäten från Transportinköpspanelen visade att antal företag som betalar mer för att någon eller några av deras transportlösningar ska ge mindre miljöpåverkan har ökat bland varuägare från 19 till 37 procent mellan 2020 och 2022.

 

b
Linda Styhre, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet och medförfattare till rapporten ”Hållbara transportinköp för ökad sjöfart”.
Foto: IVL Svenska Miljöinstitutet

Netto-noll 2040

Vid klimatmötet Cop26 i Glasgow 2021 bildades the Climate Pledge där transportköpare åtar sig att köpa utsläppsfri sjöfrakt för att nå netto-nolltransporter år 2040. En av initiativtagarna till the Climate Pledge var Amazon.

– Amazons arbete för att säkra hållbar sjöfart, oavsett affärsklimat, är ett bevis på dess bidrag till att bygga en bättre framtid. Vi delar ett gemensamt mål med Amazon att minska våra totala utsläpp av växthusgaser till netto-noll år 2040, meddelade Narin Phol, vd för A.P. Møller - Maersks Nordamerika, när affären med Amazon presenterades.

  A.P. Møller - Maersk, som under de senaste åren har investerat i produktionen av grön metanol och i en ny flotta metanoldrivna fartyg, uppskattar att affären kommer minska utsläppen av koldioxid med 44 600 ton.
– Som medundertecknare av klimatlöftet måste vi ständigt skapa nya möjligheter att göra detta till ett decennium av åtgärder. Att fasa ut fossila bränslen inom sjöfarten är ett viktigt steg som ska kombineras med många andra för att skydda vår framtid, anser Narin Phol.

Fler aktörer inom sjöfartsindustrin blickar nu mot biobränsle och grön metanol. I juni 2022 samlade det tyska speditions- och logistikföretaget DB Schenker kunder, partners och branschexperter från hela världen för en diskussion om hur de ska göra transport- och logistikbranschen mer hållbar, och drygt ett halvår senare presenterade DB Schenker och MSC, världens största containerrederi, en av de största biobränsle-affärerna genom tiderna mellan en speditör och ett rederi. Avtalet, som innebär att fartygen använder certifierade hållbara biobränslen baserade på använd matolja istället för konventionellt fossilbaserat marinbränsle, gör det möjligt för DB Schenker att erbjuda sina kunder en standardprodukt för netto-nolltransporter till sjöss.

– Tillsammans med MSC erbjuder vi våra kunder en lättillgänglig och grön lösning med hjälp av den senaste generationen marint biobränsle för att hjälpa dem minska sina utsläpp ytterligare, sa Thorsten Meincke, styrelseledamot för flyg- och sjöfrakt på DB Schenker, i samband med att avtalet offentliggjordes.

– Vi är övertygade om att detta är rätt väg att gå och köper därför in biobränsle i förväg. En sak är säker. Ju mer kunderna kräver klimatneutralitet i hela försörjningskedjan, desto snabbare får vi en renare sjöfrakt.

Genom uppblandning kommer biobränslekomponenter omvandlas till cirka 50 000 ton blandat biobränsle som sedan används i MSC:s containerfartyg. Under 2023 beräknas minst 30 000 TEU-standardcontainrar från DB Schenker transporteras med ett netto-noll koldioxidutsläpp. I likhet med netto-nollflygningar med hållbart flygbränsle kan DB Schenkers kunder boka regelbundna netto-nolltransporter till sjöss och få ett årligt intyg om sin utsläppsminskning. I juli 2023 meddelade dessutom DB Schenker och Volvo Cars att företagen inleder ett hållbart partnerskap som är tänkt att minska berörda transporters koldioxidutsläpp med 84 procent.

– DB Schenker är en stark partner i vår ambition att bli ett klimatneutralt företag senast 2040. Genom att minska utsläppen i scope 3 tar vi ett stort steg mot att göra våra transportrelaterade utsläpp koldioxidfria, förklarade Javier Varela, COO och vice vd på Volvo Cars när affären presenterades.

– Vi fortsätter nu utforska hållbarhetsmöjligheter i alla aspekter av vår leveranskedja för att även få andra biltillverkare att agera och för att öka efterfrågan på koldioxideffektiva sjötransporter.

 

b
DB Schenker har åtagit sig att köpa biobränsle redan innan kunderna efterfrågar det, och ska köpa 17 000 ton biobränsle för sjötransporter under 2023.
Foto: DB Schenker

Konkurrens om biobränslen

Totalt handlar det om 12 000 TEU-standardcontainrar med reservdelar för bilar som kommer transporteras på fartyg som drivs av biodrivmedel. Samarbetet startade i juni och förbinder bland annat Volvo Cars produktionsanläggning i Göteborg med hamnarna i Savannah, Newark och New York.
– Vi är stolta över att ett erkänt varumärke som Volvo Cars ansluter sig till oss på DB Schenker på vår väg mot en framtid med renare logistik. Vårt löfte är att hjälpa kunder minska sina scope 3-utsläpp från transporter och distribution. Vi kommer bara att lyckas skapa hållbara leveranskedjor om alla inblandade arbetar nära tillsammans, förkunnade Thorsten Meincke.

I slutet av juli meddelade även Total Erens dotterbolag TEH2 och Aliceco Energy, en finsk utvecklare av stora elektrobränsleanläggningar i kommersiell skala, att företagen nu har gått samman för att utveckla en elektrobränsleanläggning för industrisektorer och sjöfartsindustrin. Anläggningen, som byggs i Karleby industripark i mellersta Finland, förväntas producera 400 000 ton e-metanol per år, med start 2029. Med EU:s nya system för handel med utsläppsrätter, EU ETS, finns ett starkt incitament för större användning av både av biobränslen och andra alternativa drivmedel. Ökad användning leder dock till hårdare konkurrens om biobränslen och biomassa inom sjöfarten och mellan andra sektorer som livsmedelsproduktion, vatten- och uppvärmning, samt i virkes- och massa- och pappersproduktion.

Sommaren 2023 publicerade DNV, världsledande på klassificering av fartyg och certifiering av ledningssystemen, rapporten ”Biofuels in shipping” som slår fast att sjöfarten kommer behöva en årlig tillgång av 250 miljoner ton oljeekvivalenter, Mtoe, hållbara biobränslen år 2050. Idag ligger den globala produktionskapaciteten för hållbara biobränslen på cirka 11 Mtoe.

– Biobränslen är redo att spela en stor roll i sjöfartens omställning. Ändå är det sannolikt att befintliga begränsningar för produktionskapacitet och konkurrens från andra sektorer kommer att påverka den kortsiktiga tillgången till sjöfartsindustrin, berättar Eirik Ovrum, huvudkonsult på DNV Environment Advisor, på företagets hemsida.

– En stor uppbyggnad av hållbar produktionskapacitet behövs innan biobränslen kan nå sin fulla potential. Därför kommer sjöfartens mål att minska koldioxiden att behöva uppnås i kombination med energieffektivitetsåtgärder samt användning av andra koldioxidsnåla bränslealternativ.

Biobränsle som drivmedel i sjöfartsindustrin

* Biobränslet som DB Schenker använder kallas UCOME, Used Cooking oil methyl ester, och har de högsta kvalitetskriterierna som för närvarande är tillgängliga i enlighet med EU RED II Annex IX, Part A+B. Kriterierna garanterar att all palmolja och palmoljerester (PFAD, palmfettsyradestillat) har uteslutits. Dessutom har biobränslet en tredjepartsgranskad trippelcertifiering för att vattensäkra hela livscykelkedjan och att bränslet inte produceras i konkurrens med livsmedelsgrödor.