Ökat intresse för investeringar i elfordonsbranschen

Ökad investeringsvilja i elfordonsbranschen Foto: castiello d antonio/unsplash

Enligt en färsk global rapport från DLA Piper advokatbyrå förutspås värdet av infrastrukturaffärer för elfordon öka till 57,4 miljarder USD under de närmaste fem åren.

De senaste fem åren har antalet elfordonstransaktioner stadigt ökat och trenden ser ut att fortsätta. Från endast nio dokumenterade affärer år 2019 till imponerande 104 transaktioner under de första nio månaderna av 2023. Trots utmanande globala ekonomiska förhållanden visar detta en stadig ökning av elfordonsinfrastrukturaffärer.

‒ Det framgår tydligt av vår undersökning att branschen förväntar sig en extraordinär tillväxt inom elbilsinfrastruktur på kort till medellång sikt. Detta stöds av ett antal faktorer, bland annat lagstiftning, subventioner, incitament och ambitiösa globala mål för minskade koldioxidutsläpp, säger Mats Eriksson, delägare på DLA Piper i Sverige

b
Mats Eriksson, delägare på DLA Piper i Sverige. Foto: DLA Piper i Sverige

I februari 2023 fastställde Europeiska kommissionen att nya bilar inom EU måste ha noll koldioxidutsläpp senast 2035. Storbritannien planerar också att förbjuda försäljningen av bensin- och dieseldrivna bilar vid samma tidpunkt, och fler länder förväntas följa efter.

Europa förväntas leda investeringarna i elfordon och infrastruktur följt av Nordamerika och APAC. Även om den europeiska marknaden är mindre jämfört med andra regioner, anses den vara ledande tack vare sina ambitiösa elbils-mål. Dock finns risker i investeringar i nyare sektorer enligt DLA Pipers undersökning, särskilt relaterat till standardisering av laddningsutrustning och driftskostnader för laddstationer.

‒ Eventuella kortsiktiga risker i samband med investeringar balanseras av potentiella uppsidor. Investerare som är villiga att ta väl avvägda risker har möjlighet att dra nytta av den växande efterfrågan på denna infrastruktur och utveckla lösningar. Hinder som bristande kompatibilitet i laddningsutrustning och begränsade data för intäktsprognoser är till stor del ett resultat av branschens tidiga mognadsstadium. Med alltmer sofistikerade affärsmodeller skapar dessa utmaningar möjligheter för omställningsinriktade och snabbfotade aktörer i denna bransch, säger Mats Eriksson.