Sjöfarten byter till batteridrivet och nya risker uppstår

AVD färja. Foto: GPBM

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt ute i Atlanten. Samtidigt har bränder på privata båtar ökat kraftigt de senaste åren.

– I flera fall misstänker man att litiumjonbatterier varit den bakomliggande orsaken till bränderna, säger Melker Lang, produktchef på GPBM Nordic.

Sjöfartsindustrin, både inom privat och kommersiellt område, befinner sig i en snabb övergång mot batteridrift. Detta drivs främst av utfasningen av fossila bränslen för att minska koldioxidutsläppen.

En pågående förändring involverar ersättning av traditionella motorer med elmotorer och litiumjonbatterier. Samtidigt integreras laddningsbara batterier alltmer i olika områden såsom navigations- och kommunikationsutrustning, elverktyg, mindre elfordon samt vattenskotrar.

Melker Lang, produktchef på GPBM Nordic, betonar att båtar alltmer anpassar sig till batteridrift likt samhället i övrigt. Dock har ökningen av brandincidenter, inklusive stora fartygshaverier som Felicia Ace, satt fokus på riskerna med litiumjonbatterier.

En pågående diskussion kretsar kring riktlinjer för att frakta, hantera och ladda produkter med dessa batterier till sjöss. Trots att risken är liten, kan en sjöbrand få stora konsekvenser.

Melker Lang understryker vikten av att lära sig hantera litiumjonbatterier och skydda sig vid olyckor. Särskild uppmärksamhet bör riktas mot brandriskerna vid laddning, där skadade batterier kan orsaka bränder med hög temperatur och giftiga gaser.

För att hantera sådana situationer förespråkar Lang användningen av AVD, ett släckmedel som kan dämpa branden och förhindra dess spridning. Han rekommenderar även förvaring av uttjänta batterier i speciella lådor med skyddande material för att minska risken för brand.

Källa: GPBM Nordic