J-Spec är en leverantör av eftermarknadstillbehör till alla biltyper, tillgängliga via deras e-handelsplattform. Genom att etablera ett nytt, toppteknologiskt kontors- och lagerutrymme i Karlstad, har företaget investerat i Element Logics AutoStore-system för att säkra och effektivisera sin verksamhet.
Företaget startades av bilentusiaster år 2005, och har varit pionjärer inom import av begagnade japanska sportbilar. Efter en omställning till att fokusera på webbaserad försäljning av bildelar och tillbehör har företaget uppnått betydande framgång.
Med ett starkt fokus på snabba leveranser till kunderna är hög lagereffektivitet av avgörande betydelse för företaget. Därför valde de att samarbeta med Element Logic vid uppbyggnaden av sina nya lokaler, där kontor och lager integrerades. För att säkerställa sin framtida tillväxt och utveckling valde företaget att automatisera sitt lager med AutoStore-systemet från Element Logic. Den nuvarande installationen omfattar 5 000 lådor med möjlighet till en enkel uppgradering till 15 000 lådor när behov uppstår. Med hjälp av 6 robotar rör sig lådorna smidigt genom systemets grid och levererar lagervarorna till 3 portar, integrerade i systemet.
"Vi strävar efter att ha ett brett attraktivt sortiment med hög lagerhållning. Vi vill erbjuda snabbast möjliga leveranser, vilket vi nu kan åstadkomma genom automatiseringen. Det gör att vi ligger steget före och kan möta framtida tillväxt", säger Fredrik Nilsson, delägare på J-Spec AB
– Vi skapade en lösning som möter J-Spec där de är nu, men som de också kan skala upp i framtiden. De får ett lättöverskådligt system och behöver inte längre hålla koll på hyllorna. Och med den kapacitet företaget har investerat i så kommer de att kunna göra hela sitt nuvarande dagsplock på en halvdag, säger Jörgen Andersson, Sales Manager på Element Logic Sverige. Element Logics installation i siffror: 5 000 lådor (Grid för 15 000) 3 portar 6 robotar 150 orderrader per timme