Höjda priser på sjötransporter med EU:s nya utsläppsrättssystem från 2024

Från och med 1 januari 2024 ingår rederier i EU:s system för handel med utsläppsrätter. Foto: Finnlines

I början av 2024 kommer sjöfartssektorn att införlivas i ETS, Emissions Trading System. Enligt Merja Kallio-Mannila, Commercial director på Finnlines, ses ETS som en positiv åtgärd för att uppnå EU:s Fit for 55-mål om utsläppsminskning inom sjöfartssektorn.

– Att minska utsläppen ligger i vårt gemensamma intresse, men det kommer att höja priserna på sjötransporter och påverka tidtabellerna. Att kompensera för utsläpp kommer öka kostnaderna för sjötransporter. Den gröna omställningen kommer också att bromsa logistiken genom att vissa rutter blir långsammare. Men det är ett mellansteg. När sjöfartsindustrin har tillräckligt med icke-fossila bränslen på plats kan takten för sjötransporterna öka igen, säger Merja Kallio-Mannila, Commercial director på Finnlines.

 

Inom ETS införs miljöavgifter på alla fartyg, inklusive en ny avgift lanserad av Finnlines och andra rederier. Denna avgift gäller för alla transporter och baseras på olika metoder beroende på lasttyp. Finnlines kommer att hålla sin ETS-miljöavgift oförändrad i tre månader, vilket enligt Merja Kallio-Mannila ger kunderna stabilitet i kostnader.

För att hantera prisvariationer bygger Kallio-Mannila på stordriftsfördelar och håller fartygen fullastade för lägre utsläpp per transportenhet. Trots ekonomiskt tryck betonar Kallio-Mannila vikten av lönsamhet för att driva nödvändiga investeringar och upprätthålla konkurrenskraft."