Största containerrederiet MSC undviker Suezkanalen efter attack

Nyligen blev Hapag-Lloyds fartyg "Al Jasrah" beskjutet i sundet mellan Jemen och Djibouti. Flera containrar förstördes men attacken orsakade dock inga dödsoffer. Foto: Hapag Lloyd

Mediterranean Shipping Company (MSC), världens största containerrederi baserat i Schweiz, har beslutat att inte längre skicka sina fartyg genom Suezkanalen. Tidigare hade även rederierna Hapag-Lloyd och Maersk stoppat transporter genom denna vattensträcka.

Beslutet togs som svar på en attack mot ett av MSC:s fraktfartyg. Huthirebellerna i Jemen uppgav att de attackerat fartyget "Palatium III", som seglade under liberiansk flagg, med en drönare i Bab al-Mandabsundet i södra delen av Röda havet. Enligt MSC uppstod en brand ombord på fartyget som nu behöver repareras. Inga besättningsmedlemmar rapporteras ha skadats.

Runt Godahoppsudden

MSC kommer istället leda några av sina fartyg runt Godahoppsudden vid Afrikas sydspets, vilket förlänger resvägen med flera dagar för de fartyg som ursprungligen var bokade att passera genom Suezkanalen.

Den brittiske försvarsministern Grant Shapps rapporterade från London att krigsfartyget "HMS Diamond" skjutit ner en misstänkt attackdrönare som riktats mot handelsfartyg i Röda havet. - En Sea Viper-raket avfyrades och förstörde framgångsrikt målet, skrev han. Ytterligare attacker mot fraktfartyg i regionen rapporterades även under fredagen, inklusive ett fartyg från det tyska rederiet Hapag-Lloyd.

Iranstödda rebeller

Huthirebellerna, som stöds av Iran, har attackerat flera fartyg i Röda havet under de senaste veckorna. Denna passage, i kombination med Suezkanalen, är särskilt viktig för oljehandeln för att undvika kostnader för att segla runt Afrika. Bab al-Mandabsundet förbinder Röda havet med Adenviken och är en av världens viktigaste rutter för sjöfarten av råvaror, speciellt råolja och bränsle.

Rebelgruppen, som kontrollerar en stor del av Jemen, har förbundit sig att fortsätta sina attacker tills Israel avslutar sin offensiv.

Djup oro

Efter attackerna på handelsfartygen hade redan Maersk och Hapag-Lloyd meddelat att de tills vidare inte kommer skicka fler fartyg genom Suezkanalen. Ett beslut om situationen ska tas snast, enligt en talesperson för Hapag-Lloyd. Både Maersk och Hapag-Lloyd uttryckte djup oro över den eskalerande säkerhetssituationen i södra Röda havet och Adenviken. De nyligen inträffade attackerna ses som larmade och ett betydande hot mot säkerheten för sjömän.

-Det finns materiella skador ombord, men besättningen är oskadad, sa rederiets talesperson. Framförallt var det containrar som skadades, men fartygets struktur påverkades inte. Fartyget kunde fortsätta sin resa. "Al Jasrah" hade tidigare seglat från den grekiska hamnen Piraeus genom Suezkanalen och var på väg mot Singapore. Enligt mediernas rapporter utbröt en brand ombord efter beskjutningen.

Ett marint insats

Ursprunget för beskjutningen är fortfarande oklart. Den tyska regeringen fördömde attacken och överväger ett marint insatsförslag från USA. Tysklands utrikesminister Annalena Baerbock pekade på Huthirebellerna i Jemen som ansvariga.

- Den tyska regeringen fördömer alla attacker mot fartyg, naturligtvis även attacken mot Hapag-Lloyds fartyg, sa Baerbock under ett möte med Libanons tillförordnade

Källa: MSC/Hapag-Lloyd