På grund av fortsatta spänningar i Röda havet erbjuder Hapag-Lloyd en transitjänst för att transportera containrar genom Saudiarabien. Containrarna ska fraktas med lastbil från tre hamnar vid Persiska viken till Jeddah vid Röda havet, berättade en talesperson för företaget.
Jeddah ligger mitt emellan Bab al-Mandab sundet nära Jemen, där Huthi-rebeller har attackerat fartyg, och Suezkanalen. Tysklands största containerrederi fortsätter att undvika havsområdet i Mellanöstern och omdirigerar sina fartyg runt Godahoppsudden i södra Afrika.
Bekväm nödlösning
Transitjänsten genom Saudiarabien beskrivs av Hapag-Lloyd som en "bekväm nödlösning" tills situationen i Röda havet stabiliseras. De inblandade omlastningsplatserna vid Persiska viken inkluderar Al-Jubail och Dammam i Saudiarabien, samt hamnen Jebel Ali i Dubai.
Från Jeddah kommer containrarna huvudsakligen att skickas vidare genom Suezkanalen till sina slutdestinationer, förklarade talespersonen. Det finns också direktleveranser inom Saudiarabien. Kostnaderna för landtransport är betydligt högre och kapaciteten mycket begränsad. Därför riktar sig erbjudandet endast till transport av särskilt värdefull och tidskritisk frakt. Priserna för denna extratjänst ville talespersonen inte kommentera.
Värdefulla transporter
Hapag-Lloyd noterar att landkorridoren inte är en optimal lösning när det gäller kapacitet, men att den erbjuder ytterligare ett transportalternativ, särskilt när andra alternativa rutter blir för långa. Den nyskapade lastbilsförbindelsen genom Saudiarabien är betydligt snabbare än sjövägen.
Som andra stora rederier har Hapag-Lloyd i flera veckor inte skickat några fartyg genom Röda havet och Suezkanalen, utan omlett dem runt södra Afrika. Detta har lett till förseningar, högre kostnader och avgifter. Den vanliga rutten via Röda havet, Suezkanalen och Medelhavet är den kortaste sjövägen mellan Sydostasien och Europa.
Källa: Hapag Lloyd