Europeiska unionen har tagit ett viktigt steg i klimatarbetet genom att nå en preliminär överenskommelse om nya CO2-gränsvärden för tunga fordon. Överenskommelsen nåddes nyligen efter trepartsförhandlingar mellan EU:s medlemsstater, parlamentet och kommissionen.
Denna nya förordning syftar till att minska utsläppen från tunga fordon genom att ställa krav på fordonstillverkare att förbättra fordonens energieffektivitet och öka andelen utsläppsfria och lågutsläppande fordon på marknaden. Förordningens räckvidd utvidgas nu för att inkludera nya kategorier av lastbilar, släpvagnar och bussar. Dock finns undantag för fordon tillverkade av småskaliga producenter och specialfordon, exempelvis de som används av militären.
90 procent för bussar
Från och med 2030 införs strängare utsläppsminskningskrav. Utsläppen från nya tunga fordon som registreras i EU för första gången ska vara i genomsnitt 45 procent lägre jämfört med 2019 års nivåer, en ökning från det nuvarande målet på 30 procent. Målet är att minska utsläppen med 65 procent till 2035 och med 90 procent till 2040.
Specifikt för nya bussar i stadstrafik är målet att minska utsläppen med 90 procent till 2030, och nå nollutsläpp från och med 2035.
Tunga fordonskombinationer
Förordningen tar även hänsyn till fordon som används i form av mycket tunga kombinationer. Europeiska kommissionen ges befogenhet att utfärda specifika bestämmelser för dessa fordon för att säkerställa att deras energieffektivitet vägs in i utsläppsberäkningarna.
Nästa steg innebär att den preliminära överenskommelsen ska behandlas av medlemsländerna i Ständiga representanternas kommitté (Coreper). Därefter förväntas förslaget till förordning godkännas vid ett ministerrådsmöte och kräver också parlamentets officiella godkännande. Förordningen kommer att träda i kraft den tjugonde dagen efter publicering i Europeiska unionens officiella tidning.
Källa: Europeiska kommissionen