SNCF Voyageurs, en del av det franska statliga järnvägsbolaget, har utlyst två offentliga upphandlingar för att utveckla och införskaffa dual-mode tåg som drivs med både elektricitet och vätgas, samt elektricitet och batterier. Upphandlingen är en del av en satsning på att modernisera tågtrafiken i Frankrike med hållbar teknologi.
Den första upphandlingen fokuserar på att leverera upp till 30 dual-mode tåg som kombinerar elektricitet med vätgasdrift. Dessa tåg, med en maximal längd på 59 meter, ska kunna transportera minst 120 sittande passagerare och designas för en toppfart på 160 km/h. Tågen kommer att vara tillgängliga i versioner för 1,5 kV DC eller 25 kV 50Hz AC strömförsörjning, kompletterade med ett koldioxidfritt vätgasläge som möjliggör en hastighet på 140 km/h och en räckvidd på minst 600 km.
Maximal prestanda
Den andra upphandlingen inriktar sig på upp till 150 dual-mode tåg som kombinerar elektricitet och batteridrift. Dessa tåg, även de med en maximal längd på 59 meter och kapacitet att transportera minst 120 sittande passagerare, är anpassade för en hastighet på 160 km/h. De kommer också att vara tillgängliga i versioner för 1,5 kV DC eller 25 kV 50Hz AC, med ett koldioxidfritt batteriläge som möjliggör en hastighet på 140 km/h och en räckvidd på minst 100 km.
Används i Frankrike
Båda upphandlingarna inkluderar också optioner för ytterligare anpassningar, såsom modularisering av interiören, integration av ytterligare toalettmoduler och olika drivlägen. Tågen är avsedda att användas på det franska nationella järnvägsnätet och syftar till att bidra till Frankrikes klimatmål genom att erbjuda mer hållbara transportalternativ.
Förutom tågen omfattar upphandlingarna även logistiskt stöd, inklusive leverans av underhållsdelar och implementering av lösningar för förebyggande underhåll. Upphandlingsprocessen kommer att genomföras som ett förhandlat förfarande med föregående konkurrensutsättning.
Källa: EU:s officiella tidning.