E4 Förbifart Stockholm 23,5 procent dyrare än beräknat

Den sexfiliga motorvägstunneln binder ihop norra och södra Stockholm och bidrar till smidigare resor för den som reser långväga genom Sverige. Foto: Trafikverket

En färsk ekonomisk utvärdering av E4 Förbifart Stockholm resulterade i en justerad kostnadsbedömning, på grund av ökade utgifter för tunnelarbeten och extra kostnader vid entreprenörsbytet 2019 på grund av arbetsmiljöproblem.

E4 Förbifart Stockholm är ett av Sveriges största infrastrukturprojekt, en sexfilig motorvägstunnel som förbinder norra och södra Stockholm för smidigare långväga resor. En nyligen genomförd ekonomisk analys har lett till en reviderad kostnadsbedömning på grund av högre kostnader för tunnelarbeten och extra utgifter vid entreprenörsbyte 2019 på grund av arbetsmiljöbrister.

Öppningen av E4 Förbifart Stockholm har skjutits upp till 2030 från 2026 efter entreprenörsbytet. Den längre byggtiden ökar kostnaderna, och osäkerheter i omvärlden påverkar också projektet. Trafikverket strävar efter att minska kostnaderna, men på grund av osäkerheter presenteras den nya totalkostnaden som ett spann.

Den förväntade totalkostnaden uppskattas nu vara mellan 51,0 och 53,5 miljarder kronor, med en trolig kostnad på 51,5 miljarder kronor jämfört med de tidigare 41,7 miljarderna (2021 års prisnivå). Trots förändringen är projektet fortsatt ekonomiskt lönsamt för samhället, enligt Camilla Magnusson, Trafikverkets projektchef för E4 Förbifart Stockholm.

b
Camilla Magnusson, projektchef. Foto: Trafikverket

Fördelning av avvikelse i procent*

  • Ökade kostnader tunnel Lovö 41%
  • Ökade driftkostnader anläggning från 2026-2030 25%
  • Ändringar i kontrakt och nya beställningar 21%
  • Bedömd riskreserv 13%

*Detta inkluderar konsekvenser av händelser i omvärlden

Källa: Trafikverket