Italienska bussmarknaden slår rekord – 2024 blev historiskt

Iveco Bus toppar listan i Italien. Foto: IVECO

Under 2024 registrerades hela 4 920 bussar och turistbussar i Italien, en ökning med 20 procent jämfört med 2023. Detta är ett historiskt rekord enligt branschorganisationen ANFIA, som rapporterade siffrorna via den italienska fackmedia Autobusweb. Det tidigare rekordet, 4 400 registreringar, sattes 2001.

Samtidigt noterades en motsatt trend i Sverige, där bussregistreringarna minskade med 30 procent under samma period.

40 procent av stadsbussarna är eldrivna

Den största delen av marknaden utgörs av stadsbussar, där antalet registreringar ökade med hela 73,9 procent från 1 403 till 2 440 enheter. Av dessa är 994 eldrivna, vilket motsvarar 40 procent av alla nya stadsbussar.

Samtidigt minskade antalet registrerade regionalbussar från 2 156 år 2023 till 1 796 år 2024, en nedgång med 16,7 procent. Turistbussar visade dock en positiv utveckling med en ökning på 25,1 procent, från 526 till 658 fordon. Detta visar att sektorn återhämtat sig efter pandemins effekter.

Tillverkarnas marknadsandelar

Iveco Bus toppade listan med 2 017 registreringar, vilket motsvarar en marknadsandel på 41 procent. På andra plats kom Daimler Buses med totalt 720 registreringar från Mercedes-Benz (608) och Setra (112), vilket gav en andel på 14,7 procent. Solaris tog tredjeplatsen med 551 registreringar, motsvarande 11,2 procent.

Strax utanför topp tre fanns Menarini och Otokar, som båda noterade 285 registreringar och en marknadsandel på 5,8 procent vardera. Scania följde med 181 enheter (3,7 procent), medan MAN tillsammans med Neoplan nådde totalt 211 registreringar, vilket gav en andel på 4,3 procent.

Tillverkare med färre än 100 registreringar inkluderade Karsan (9), Isuzu (82), BYD (69), Temsa (61), Yutong (58), Irizar (54) och King Long (49). Rampini noterade 48 registreringar, medan Ayats och BMC båda hade 42. Bland mindre aktörer hittades Higer och Volvo med 22, Guleryuz och Van Hool med 4, TAM-Europe med 3 samt VDL med endast 1 registrering.

Drivlinor och teknik

Trots utvecklingen inom eldrift är diesel fortfarande den dominerande tekniken, med 1 740 registrerade bussar 2024. Detta innebar dock en minskning med 600 enheter jämfört med 2023, då 2 339 dieselbussar registrerades. Samtidigt hade naturgasbussar ett starkt år med 1 246 registreringar, samt ytterligare 49 bussar med flytande naturgas (LNG), vilket motsvarar en ökning på 76,5 procent.

Ett steg framåt för Italien

År 2024 markerar ett betydande framsteg för den italienska bussmarknaden. Med en rekordhög andel elbussar och en ökning av naturgasfordon tar landet viktiga steg mot en mer hållbar kollektivtrafik.

Källa: Sustainable Bus