Den brittiska bilindustrin har återhämtat sig efter en lång nedgång och upplevde sitt bästa år sedan 2019, med en produktion av över en miljon bilar och lastbilar. Detta motsvarar en ökning med 17 procent jämfört med föregående år.
Trots denna återhämtning ligger produktionen fortfarande betydligt under de nivåer som uppnåddes före pandemin; för 50 år sedan producerade brittiska biltillverkare nästan dubbelt så många fordon som 2023.
Mike Hawes, VD för Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT), konstaterar att problemen med de globala leveranskedjorna minskade under 2023, och att nya modeller samt investeringar på 23,7 miljarder pund (cirka 27,7 miljarder euro) har hjälpt till att få tillbaka bilproduktionen på rätt spår i Storbritannien.
Kan bli volatil
Trots nya risker för leveranskedjorna på grund av geopolitiska spänningar, särskilt längs handelsrutten i Röda havet, förutspår SMMT en ytterligare ökning i produktionen med tre procent under det pågående året. Hawes varnar dock för att tillväxten kan förbli volatil under de kommande åren.
Lokala data från Nederländerna stödjer denna förändringstrend. Projektutvecklare har sett en ökning i försäljningen sedan sommaren 2023 efter en period av nedgång, och försäljningen av nya bostäder ökar återigen.
Sårbar bransch
Sektorer som byggmaterial och bilindustrin är nära knutna till byggbranschen, men byggmaterialindustrin är mer sårbar för ekonomiska chocker. Dessa företag har generellt högre fasta kostnader och är mindre flexibla, vilket gör det svårare att skaliera ner verksamheten under en ekonomisk nedgång. Dessutom levererar byggmaterialföretag i högre grad till nya byggprojekt, som är mer volatila än renoveringsprojekt.
Trots att priset på många byggmaterial har toppat under sommaren 2022 och sedan stadigt minskat, ligger de fortfarande högre än före Covid-nivåerna. Detta beror på minskad efterfrågan på grund av den svaga ekonomiska tillväxten och minskningen av byggvolymerna, särskilt för nya byggnader. Minskade störningar i leveranskedjorna efter Covid har också minskat prispressen uppåt.
Risk för metaller
Det verkar som att de starka prisrörelserna inom byggmaterialsektorn har avtagit. Bara en liten majoritet av leverantörer av stål, betong, cement och tegel förväntar sig att sänka sina försäljningspriser. Emellertid utgör konflikten i Röda havet en risk för metaller som transporteras i containrar. Prisfluktuationerna för trä verkar också vara över. Mindre än 1 procent av EU:s träföretag planerade att höja sina priser i december 2023.
Källa: Handelsblatt