För att få en helhetsbild av persontrafiken vid Wiens stadgräns genomför regionerna Wien, Niederösterreich och Burgenland långsiktiga undersökningar, kända som "Kordonsundersökningar". Dessa studier ger insikter om trafikflöden i hela området och är en viktig grund för trafikplanering på både regional och nationell nivå.
"Kordonsundersökningen Wien 2020+" ( från och med) genomfördes under 2021 och 2022. Resultaten från dessa år visar påverkan från Covid-19-pandemin, särskilt genom ökad användning av hemarbete och en initial tveksamhet att använda kollektivtrafiken. Trots detta kan tydliga trender urskiljas jämfört med i dag.
Huvudpunkter från slutrapporten för 2022
- Användningen av kollektivtrafiken ökar mer än biltrafikenTokfo
Antalet personer som använde kollektivtrafiken vid stadens gränser ökade med 28,5 procent från 2010 till 2022, medan biltrafiken endast ökade med cirka 5 procent.
- Trafiktillväxten är lägre än befolkningstillväxten
Den totala trafikmängden vid stadens gränser ökade med 9,8 procent från 2010 till 2022. Med tanke på att befolkningen i Wien växte med 14,3 procent och i Wienregionen med 11,1 procent, kan en avkoppling mellan befolkningstillväxt och trafikökning konstateras.
- Under morgonrusningen använder 29 procent kollektivtrafiken för att resa in i Wien
På en genomsnittlig arbetsdag korsar 617 000 personer stadens gräns för att komma in i staden. Av dessa reser 23 procent med kollektivtrafik och 77 procent med bil. Under morgonrusningen, mellan kl. 05:00 och 09:00, ökar andelen som använder kollektivtrafik till 29 procent.
- Transittrafiken utgör nästan en fjärdedel av biltrafiken
Omkring 23 procent av bilarna som kommer från utanför Wien och passerar stadens gräns är på genomresa.
Thomas Madreiter, planeringsdirektör för Wien, understryker vikten av dessa data för framtida mobilitetsplanering i regionen.
- I Wien har vi skapat utmärkta förutsättningar för hållbar mobilitet genom parkeringshantering, kompakt stadsplanering, utbyggnad av kollektivtrafiken och det årliga kollektivtrafikkortet för 365 euro. Det är glädjande att se en trend mot ökad användning av kollektivtrafiken. Nu handlar det om att fortsätta investera i utbyggnaden av miljövänlig trafikinfrastruktur i regionen och att införa lämpliga styrmedel på nationell nivå för att skapa en klimatsmart trafikfördelning även över stadens gränser, säger Madreiter.
Ett alternativ till bilanvändning
Resultaten från "Kordonsundersökningen" ses som en viktig del i planeringen för att förbättra tillgängligheten i kollektivtrafiken och för att utvärdera effekterna av planerade åtgärder. Niederösterreich har exempelvis genomfört en daglig turtäthet i regionaltrafiken och halvtimmestakt under rusningstid för pendlare. Burgenland betonar betydelsen av ett attraktivt kollektivtrafiksystem som ett alternativ till bilanvändning, vilket sparar pengar för hushållen och är avgörande för att uppnå klimatmålen.
"Kordonsundersökningen Wien 2020+" visar därmed på en tydlig rörelse mot en mer hållbar mobilitet i regionen.
Källa: "Kordonsundersökningen Wien 2020+"