Nummer tio i Stena RoRos E-Flexer-serie, Ala'suinu, har nyligen levererats från CMI Jinling-varvet i Weihai. Fartyget ska nu ingå i ett långt charteravtal med det kanadensiska statliga företaget Marine Atlantic. Ala'suinu kommer att trafikera en viktig färjelinje i östra Kanada som förbinder Newfoundland och Nova Scotia.
Fartygen är utrustade med multifuelmotorer och kan drivas med LNG, konventionellt sjöbränsle (MGO) eller biodiesel. De är designade för att överträffa nuvarande och framtida miljöstandarder och har batteridrift för att ytterligare förbättra sina gröna egenskaper.
”De här fartygen är en vidareutveckling av våra tidigare RoPax-koncept där fokus på hållbarhet och framtidssäkring har högsta prioritet. I detta fartyg har ytterligare en dimension av hållbarhet adderats då fartyget designats för att frånge sig ett minimum av buller i det omgivande havet till gagn för den känsliga undervattenfaunan vid Kanadas kuster. Flerbränslemotorer och batterihybridteknik bidrar ytterligare till att Marine Atlantics miljöpåverkan minimeras”, säger Per Westling, VD Stena RoRo.
Stena RoRo har för närvarande tretton bekräftade beställningar på E-Flexer-fartyg och två "New Max" RoRo-fartyg vid CMI Jinling-varvet i Weihai. Sammantaget pågår konstruktionen av fem fartyg samtidigt på varvet. Med dagens leverans har totalt tio fartyg nu blivit levererade.