Fler nya C30-tåg introduceras i tunnelbanan, med tjugosju vagnar till under 2024, och lika många under 2025. Utöver de 96 befintliga C30-vagnarna har trafiknämnden beslutat att köpa ytterligare tjugo. C30-vagnarna, med sina långa tåg, erbjuder mer kapacitet, bättre tillgänglighet och luftkonditionering. De kommer först att köra på röd linje och senare på blå linje.
Samtidigt fasas de äldsta CX-vagnarna ut, inklusive några från 1970-talet med över 380 000 körda mil, motsvarande mer än 95 varv runt jorden. Totalt sparas sjutton CX-vagnar, där tolv omvandlas för användning på Saltsjöbanan eller som reservdelar. Två blir arbetsfordon och två brandövningsvagnar, medan en hamnar på Spårvägsmuseet.
Innan CX-vagnarna skrotas, tas viktiga reservdelar bort för framtida behov. Denna åtgärd syftar till att säkerställa enhetlighet och hållbarhet i Saltsjöbaneflottan. Den sista CX-turen, en C14-vagn på röd linje, planeras att köras den 10 februari 2024.
– Det är ändå med lite vemod vi kör avskedsturen för våra CX:or. Jag tror många tunneltågförare som kört i SL-trafiken genom åren känner samma sak. Vi har också en hel del tågentusiaster som nog tycker det är stor dag på lördag säger Erik Norling, trafikdirektör på trafikförvaltningen.
– Men självklart ser vi samtidigt framemot att vi får fler nya moderna vagnar med ökad attraktivitet och ökad kapacitet som ger en bättre upplevelse för våra resenärer i tunnelbanan, säger Erik Norling.
Fakta om skrotningen
CX-vagnarna slutar trafikera tunnelbanan i början av 2024. De flesta vagnarna skrotas, medan några genomgår ombyggnad. Innan skrotningen avlägsnas viktiga reservdelar för återanvändning. Skrotningen påbörjades i maj 2021 med cirka två CX-vagnar per vecka, och den sista skrotningen äger rum i februari.
Källa: SL