År 2023 levererades 197,4 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige, med en total ökning av paketvolymen på 8,6 procent. Under Black Week och Cyber Week stod utlämningsställen för 48 procent av leveranserna, en ökning med fem procent jämfört med hela året. Hemleveranser utgjorde 40 procent av leveranserna, medan paketskåp svarade för 12 procent.
Det är några av de slutsatser som presenters i Paket-index som tagits fram av Transportföretagen.
– Resultatet av undersökningen visar att e-handeln kommer att skapa en stor efterfråga på fossilfria lätta lastbilar. Dessa lastbilar har en viktig funktion när det kommer till ”lastmile-leveransen” till slutkonsument, säger Tina Thorsell, samhällspolitiskchef Transportföretagen och fortsätter.
– Lätta lastbilen är ett nyttofordon och det behövs därför stimulanser för att öka på antalet fossilfria lätta lastbilar, både för alternativa hållbara drivmedel och för el.
– Den 15 februari inför regeringen ett tillfälligt inköpsstöd för lätta ellastbilar. Det är bra men stödet fasas ut för snabbt. Vi anser att stödet borde vara tillgängligt till åtminstone den första januari 2027 istället för som nu oktober 2025.
Några av slutsatserna från Paket-index är:
- Utlandspaketen ökade nästan tre gånger snabbare än inhemska paket.
- Tillväxttakten var blygsamma 4,3 procent under första halvan av 2023, men ökade dramatiskt i juli och har legat mellan 20 och 40 procent per månad sedan dess.
- En betydande faktor i denna tillväxt är den kinesiska e-handelsföretaget Temu, som etablerades i Sverige mitt i året.
- Andelen paket som levereras till utlämningsställen minskar, med ökande popularitet för hemleveranser och leveranser till paketskåp. Under 2023 levererades 43 procent av paketen via utlämningsställen, medan hemleveranser stod för 45 procent och paketskåp för 12 procent.
- Returgraden minskade från 12,9 procent 2022 till 11,4 procent 2023, troligtvis på grund av fler e-handlare som infört returavgifter och uppmuntrat konsumenter att returnera i butik.
- Under Black Week och Cyber Week 2023 stod utlandspaketen för 16 procent av leveranserna med en ökning på 29,6 procent, medan inhemska paket växte med 5,2
Paket-index tas fram av Transportföretagen i samarbete med HUI i syfte att tillhandahålla trovärdig och kvalitetssäkrad statistik över leveranser inom e-handel i Sverige sett till volymer, utveckling och trender.procent under hela året.