Halva elbillastflottan kommer att vara batterielektrisk 2030

Möjligheterna för tunga transporter att elektrifieras ökar. Foto: OKQ8

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsar på elektrifiering av tunga vägtransporter. Med 41 laddstationer totalt, är målsättningen att etablera ett av Sveriges största sammanhållna nätverk av publika laddstationer för tung trafik.

– Utvecklingen av eldrivna lastbilar går fort framåt. OKQ8 satsar på supersnabbladdare för tung trafik för att skapa bättre förutsättningar för en ökad tillgång till snabbladdning. Transportbranschen står för cirka 30 procent av Sveriges totala koldioxidutsläpp och vi är därför övertygade om att ökade möjligheter till laddning av tunga transporter är en viktig nyckel för att kunna påskynda omställningen, säger Helen Axelsson, Direktör B2B Sales OKQ8.

Transportsektorn och fordonstillverkare som Volvo Lastvagnar räknar med att över hälften av nyförsäljningen av tunga lastbilar kommer att bestå av batterielektriska fordon år 2030.

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnar Sverige har gemensamt sökt och fått medel från Energimyndigheten för att etablera ett av Sveriges största sammanhållna nätverk av publika laddstationer för tung trafik. Stödet omfattar totalt 41 platser, uppdelat mellan Volvo Lastvagnars återförsäljare och OKQ8:s anläggningar.

– Den här satsningen ökar möjligheterna för tunga transporter att snabbare gå över till elektrifierade fordon och därmed minska utsläppen. Det är ett strategiskt viktigt val för hela omställningen till ett hållbart samhälle. Skellefteå Kraft bidrar med att investera, projektera, installera, sköta drift och underhåll samt leverera den förnybara elen, säger Sanna Lundström, chef affärsområde marknad på Skellefteå Kraft.