Hitachi Rail och FirstGroup satsar på nya tåg för att stärka järnvägsnätet i Storbritannien

De nya tågen kommer att sättas i trafik på FirstGroups befintliga Hull Trains- och Lumo-linjer, samt på den nyligen annonserade rutten mellan London och Carmarthen. Foto: Hitachi Rail

Hitachi Rail har tecknat ett avtal med FirstGroup och Angel Trains om att hyra 14 nya femvagnars klass 80X-tåg för järnvägstrafik på öppna marknader i Storbritannien. Tågen ska tillverkas i Newton Aycliffe, County Durham, och satsningen syftar till att stödja brittisk tillverkningsindustri samtidigt som den stärker järnvägsförbindelserna på sträckor som i dag är underbetjänade.

Kontraktet är värt cirka 500 miljoner brittiska pund och inkluderar underhållstjänster under en tioårig hyresperiod. Det finns även en möjlighet att utöka avtalet med leveranser av ytterligare tåg. De 14 tågen, som totalt omfattar 70 tågvagnar, kommer att ha elektrisk, batterielektrisk eller tvådriftskapacitet (bi-mode). Leveranserna planeras börja i slutet av 2027.

14 nya tåg ska förbättra tågtrafiken på underbetjänade sträckor

De nya tågen kommer att sättas i trafik på FirstGroups befintliga Hull Trains- och Lumo-linjer, samt på den nyligen annonserade rutten mellan London och Carmarthen. Om FirstGroups ytterligare ansökningar om öppna järnvägsmarknader godkänns av Office of Rail and Road (ORR), har företaget möjlighet att hyra ytterligare 13 femvagnars tåg.

Möjliga nya tåglinjer

De föreslagna nya linjerna inkluderar:

  • En Lumo-linje mellan London och Rochdale via Manchester Victoria
  • Förlängning av Lumos nuvarande service mellan Glasgow och Edinburgh
  • En Lumo-linje från London till Paignton
  • En Hull Trains-linje mellan London och Sheffield

En framtid med fler valmöjligheter och hållbara transporter

FirstGroups vd, Graham Sutherland, uttryckte entusiasm för de nya tågen och de utökade tjänsterna:
– Introduktionen av vår nya linje mellan London och Carmarthen, tillsammans med ökad kapacitet på Lumo och Hull Trains, innebär en betydande utvidgning av vår öppna tillgångsportfölj under de kommande åren. Ytterligare expansion är möjlig om våra senaste ansökningar godkänns.

Sutherland lyfte också fram tågens roll i att främja hållbara transporter och stödja inhemsk tillverkning:
– De nya tågen, som tillverkas åt oss i County Durham av Hitachi, kommer inte bara att stödja den brittiska tillverkningsindustrin utan också ge kunder fler valmöjligheter när de överväger prisvärda och miljövänliga sätt att resa i framtiden. Vi är glada att driva detta projekt framåt.

Med dessa satsningar ser Hitachi Rail och FirstGroup ut att stärka det brittiska järnvägsnätet och erbjuda resenärer fler och bättre alternativ för framtidens transporter.

Källa: Hitachi Rail