Descartes kommenterar E-barometern: ”En föränderlig bransch kräver hög flexibilitet”

Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes. Foto: Descartes

Postnords E-barometer för helåret 2023, som nyligen släpptes, avslöjar betydande stora skillnader mellan olika branscher inom e-handeln. Skillnaderna i tillväxt sträcker sig över en imponerande skala på 36 procentenheter mellan de mest framgångsrika och de minst framgångsrika branscherna.

Postnord, i samarbete med HUI Research, övervakar den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Årsrapporten för 2023 baseras på data insamlad från detaljhandelsföretag i januari 2024. Sammanlagt deltog 197 företag som säljer varor online i undersökningen. Konsumentdata samlades in genom 12 månatliga undersökningar med över 1 200 respondenter vid varje tillfälle, vilket ger en total på cirka 15 000 respondenter.

Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, kommenterar rapporten utifrån ett transport- och logistikperspektiv.

– E-barometern för helåret 2023 visar att e-handeln är en föränderlig bransch, det går tufft för bygghandeln medan apoteks- och skönhetsbranschen är framgångsrika. De sistnämnda hanterar höga volymer av paket som kräver vattentäta leveranskedjor. Med många aktörer och hård konkurrens på marknaden är det av högsta vikt att kvalitetssäkra leveransen hela vägen fram till kunden.

Konsumenterna ställer allt högre krav på flexibilitet

Tidigare E-barometrar under föregående år har klargjort att snabb leverans inte är den enda faktorn som värderas högt. Valmöjlighet och tillförlitlighet är även viktiga när det gäller leveranser, och konsumenterna ställer allt högre krav på att e-handelsföretagen ska underlätta i vardagen. Årsrapporten visar att 87 procent av e-handelskonsumenterna anser att möjligheten att välja leveranssätt är viktig när de väljer en e-handlare. Dessutom visar undersökningen att 21 procent av de tillfrågade önskar att webbutikerna erbjöd fler leveransalternativ än de gör idag.

– Konsumenternas preferenser förändras över tid och det kräver att logistiken följer med i utvecklingen. Det är viktigt att företagen har en optimerad ruttplanering för att kunna möta efterfrågan på utökade leveransalternativ, och för att behålla sin konkurrenskraft, säger Lars Persson.