DHL expanderar sitt leveransnätverk i Sverige med cirka 1 000 paketskåp under 2024 genom partnerskap med iBoxen. Satsningen fokuserar främst på storstadsregionerna och är en del av företagets globala strategi att stärka sin e-handelskapacitet.
Investeringen inkluderar elektrifiering av transporter, digitalisering av tjänster, utökning av paketskåpnätverk, nya tjänster och varumärkeskännedom. Målet är att förbättra service för onlinekunder och möta deras shopping- och fraktpreferenser.
– E-handeln utvecklas hela tiden och på DHL utvecklas vi i takt med den. När vi nu utökar vår närvaro på den svenska marknaden strävar vi efter att göra ett bestående intryck på konsumenterna. Införandet av ett betydande antal paketskåp är ett första steg i vårt arbete med att öka tillgängligheten och ge ett starkare erbjudande till e-handlare och konsumenter, säger Robert Zander, vd DHL Freight Sverige.
Onlinehandel fortsätter att växa stadigt, med en ökning av både antalet försändelser och onlineshoppare. Enligt transportföretagens paketindex steg paketvolymen med nästan nio procent under 2023. I Sverige har konsumentbeteendet förändrats med en ökande efterfrågan på olika leveransalternativ, särskilt paketskåp, även om utlämningsställen traditionellt har varit populära. Konsumenternas föränderliga preferenser inkluderar flexibilitet, pris, servicenivå, tillgänglighet och hållbarhet.