Ny rapport: Sverige driver på Europas elbilsutveckling

Martin Cardell, globalt ansvarig för mobility på EY. Foto: EY

Även om försäljningen har svalnat under 2024, betonar experter vikten av långsiktig utveckling utan att låta sig påverkas av kortsiktiga svängningar. Rapporten pekar på behovet av standardisering och datadelning mellan aktörer för framtiden och identifierar tre viktiga områden där detta är avgörande.

En rapport från EY och Eurelectric visar att efterfrågan på eldrivna fordon ökar globalt. Sverige rankas som näst störst i elbilsförsäljning i Europa, med 60 procent av alla nya bilar förra året som eldrivna, varav 20 procent var helt batteridrivna och 40 procent var laddhybrider. Under 2023 var 78 procent av den europeiska laddningsinfrastrukturen koncentrerad i sju länder, inklusive Sverige.

Trots detta visar nya siffror från Mobility Sweden en nedgång i nybilsförsäljningen på den svenska marknaden under början av 2024. Även begagnatmarknaden för elbilar upplever minskad efterfrågan enligt Blocket. Experter menar dock att detta är en tillfällig svacka.

– Den svackan vi ser i försäljningen av elbilar är tillfällig. Omställningen kommer inte ske lika fort som en del tidigare trott men det är inte läge att bromsa utvecklingen för mobilitet. I takt med att billigare modeller av elfordon är på väg ut på marknaden, blir elfordon mer lättillgängliga för en bredare målgrupp. Tills dess behöver vi säkra förutsättningarna så att varken Sverige som marknad eller svenska aktörer halkar efter, säger Martin Cardell, globalt ansvarig för mobility på EY.

Standardisering och datadelning är avgörande för framtiden enligt EY, som förutspår att Europa år 2030 kommer att ha över 75 miljoner eldrivna fordon som använder olika laddningsnätverk.

– Omställningen inom mobilitet handlar om mer än en teknisk övergång från fossila drivmedel. Det handlar om integrering av transport, energi och infrastruktur för att skapa betydande framtida värden. Idag finns en brist i standardisering och infrastruktur vilket skapar frustration och försvårar för både konsumenter och andra aktörer. Standardisering och datadelning inom områden som exempelvis ladd-infrastruktur skulle minska komplexiteten och kostnaden för att installera laddningsstationer. Det förbättrar den totala upplevelsen och skapar en rad nya möjligheter för aktörer inom ekosystemet, säger Martin Cardell.

Rapporten identifierar tre huvudsakliga områden där detta är viktigt:

  1. Optimering av laddstationer: Genom att förbättra datainteroperabilitet kan man effektivt placera laddstationer baserat på förbrukarmönster och tillgänglig nätverkskapacitet, vilket underlättar planering och investeringar i infrastruktur.

  2. Intelligent nätintegrering: Delning av data möjliggör smart laddning, där eldrivna fordon anpassar sig efter energipris, nätverkskapacitet och tillgänglig förnybar energi för att optimera laddningsscheman och till och med mata tillbaka energi till nätet under toppbelastningstider.

  3. Optimerad laddningsupplevelse: Interoperabilitet mellan datasystem förbättrar användarupplevelsen genom att ge förare realtidsinformation om tillgänglighet, prissättning och kompatibilitet på olika laddningsstationer, vilket minskar räckviddsångest och främjar användningen av elbilar.

Källa: EY