Fraktpriserna rusar

Containertrafiken är nu dyrare än någonsin tidigare. Arkivbild

Containerfraktpriserna når all time high

Under pandemin utsattes fraktpriserna för en kostnadschock. Covid 19 orsakade omfattande störningar i de globala godstransportsystemen. Brist på containers, fartygsstockningar i exporthamnarna och en kraftigt ökande e-handel fick fraktpriserna att skjuta i höjden.

Nu kommer en ny våg av prishöjningar för containertrafiken. Det finns många orsaker till att fraktpriserna går upp, Attackerna i Röda havet har i praktiken stängt Suezkanalen vilket gör resorna längre och mer kostsamma. Inflation och höjda bränslepriser bidrar även de till högre fraktkostnader.

Priserna på frakter från Asien till Nordamerika har ökat till cirka 52 tusen kronor per TEU, vilket är tre gånger så högt som för ett år sedan. Flertalet analytiker menar att i takt med att inflationen sjunker globalt så kommer även fraktpriserna att sjunka. Det finns också en säsongsvariabel som gör att frakterna generellt är dyrare sommartid. En lärdom är att när prisnivåerna tar ett kraftigt skull uppåt är det svårt att gå tillbaka. Marknader har en tendens att anpassa sig och i slutänden är det konsumenten som betalar.