Jula Logistics och EcoLink satsar på elektriska lastbilar

Anders Kron Toveks Lastbilar och Pontus Sahlgren EcoLink tecknar ramavtal om tjugo ellastbilar för regionala transporter. Foto: Scania Sverige AB

Åkeriet EcoLink i Skara har tecknat ett ramavtal med Toveks Lastbilar, en Scaniaåterförsäljare, om leverans av tjugo ellastbilar för regionala transporter på uppdrag av Jula Logistics. Detta är Scanias hittills största beställning av ellastbilar i Sverige.

En tydlig markering i branschen

"Att EcoLink och Jula Logistics gör en så stor satsning är en tydlig markering i transportbranschen. Ett större skifte till elektriska och fossilfria vägtransporter är definitivt på gång", säger Niklas Engholm, försäljningsdirektör på Scania Sverige.

Återförsäljaren har ett långt samarbete med åkeriet som regelbundet förnyar sin fordonsflotta med Scaniafordon. Senast levererades 15 nya lastbilar.

– Ramavtalet innebär ett stort steg såväl för kunden som för oss, förklarar försäljningschef Fredrik Magnusson, Toveks Lastbilar. Vi har tidigare sålt enstaka ellastbilar men nu handlar det om ett helt annat skarpt läge. Nu är vi på riktigt inne i elektrifieringen.

Pilotprojekt visar goda resultat

Sedan 2022 har Jula Logistics deltagit i ett pilotprojekt tillsammans med lastbilstillverkaren. Företaget har två eldrivna 32-metersekipage med en totalvikt på upp till 64 ton i drift. Fordonen transporterar två containrar från terminalen i Falköping till olika delar av Västra Götaland. Genom att använda eldrift har logistikföretaget kunnat minska energi och utsläpp med 70 procent per transporterad enhet.

Mål om klimatneutralitet

Jula har som mål att vara klimatneutralt till 2030, vilket även innefattar klimatneutrala transporter. Att integrera ellastbilar i logistikkedjan är ett steg i denna riktning.

– Detta är bara det senaste i vår långsiktiga satsning på hållbarhet. I tio år har vi haft tågpendeln mellan Göteborg och Falköping och vi har hela tiden drivit fossilfria transporter samtidigt som vi investerat i laddinfrastruktur och solceller för billigare el, säger Lennart Karlsson.

Effektivisering av transporterna

De nya elfordonen kommer att transportera gods från Falköping till logistikföretagets centrallager i Skara och distribuera gods för externa kunder som använder tågpendeln.

– Vi vill utnyttja fordonen i vårt närområde. Vi kan köra tre till fyra turer om dagen och med tvåskift det dubbla, säger Lennart Karlsson.

Tekniska specifikationer

De aktuella ellastbilarna är 3-axlade dragbilar med R-hytt, en elmotor på 400 kW (cirka 540 hk) och tågvikter upp till 64 ton. De har en batterikapacitet på 624 kWh med NMC-batterier, som är anpassade för låga temperaturer och har en laddeffekt upp till 375 kW.