Madrid får sin första förarlösa tunnelbanelinje

Madrids Metro. Foto: Alstom

Alstom har tecknat ett avtal med Metro de Madrid för att uppgradera signalsystemet på linje 6, vilket gör den till Madrids första förarlösa tunnelbanelinje. Den 23,5 kilometer långa cirkulära linjen, som omfattar 28 stationer, är en av stadens mest trafikerade och transporterar nästan 400 000 resenärer dagligen. Moderniseringen innebär en betydande utveckling för kollektivtrafiken i Madrid och ska bidra till ökad driftsäkerhet, högre kapacitet och energieffektivitet.

Projektet omfattar design, konstruktion, installation och idrifttagning av ett nytt signalsystem och elektroniska växlar. Det nuvarande signalsystemet, baserat på kommunikationsstyrd tågkontroll (CBTC), ska uppgraderas från automationsnivå 2 (GoA2), som kräver förare, till automationsnivå 4 (GoA4), vilket möjliggör en helt förarlös drift. Ett nytt system för automatisk tågövervakning (ATS) ska också implementeras för att förbättra övervakning och kontroll av tågtrafiken.

Förbättrad säkerhet och effektivitet

Det nya Urbalis CBTC-signalsystemet ska höja säkerheten, tillförlitligheten och kapaciteten på linje 6. Teknologin möjliggör kortare intervaller mellan tågen och effektivare drift, vilket i sin tur minskar energiförbrukningen. Alstom har mer än 30 års erfarenhet av CBTC-system och har implementerat tekniken på 190 tunnelbanelinjer i 32 länder. Av dessa är 67 förarlösa, däribland tunnelbanor i São Paulo, Paris, Riyadh, Milano och Shanghai.

Spjutspetskompetens inom signalteknik

Projektet kommer att genomföras av Alstoms centrum för signal- och säkerhetsteknik i Madrid, där fler än 800 experter arbetar med digital mobilitet. Centret har tidigare genomfört projekt i Spanien och Portugal, bland annat för flera ADIF-linjer, Metro de Porto, den automatiserade tågbanan på Madrids flygplats (T4) och ett CBTC-projekt i Málaga. Internationellt har Alstom i Madrid varit involverat i projekt som Tren Maya i Mexiko, tunnelbanan i Istanbul, monorailprojekt i Kairo och höghastighetståg i Saudiarabien.

Långvarigt partnerskap med Metro de Madrid

Alstom har varit en strategisk partner till Metro de Madrid i mer än 50 år och levererade det första CBTC-signalsystemet för linje 1 och 6. Företaget har även tillhandahållit en stor del av växelsystemen i nätverket och levererat 85 procent av tunnelbanans framdrivningssystem, vilka tillverkats vid Alstoms industriella centrum i Trápaga i Bizkaia.

– Vi tackar Metro de Madrid för förtroendet att genomföra detta viktiga projekt, som kommer att modernisera och förbättra tunnelbanesystemet i Madrid, säger Leopoldo Maestu, Alstoms vd för Spanien och Portugal. – Avtalet befäster vårt engagemang för att erbjuda innovativa lösningar för hållbar och intelligent mobilitet.

Om Alstom

ALSTOM™ och Urbalis™ är registrerade varumärken tillhörande Alstom Group.

Källa: Alstom