Tyska bilindustrin oroad över nya tullar mot Kina

BMW-produktion i Kina. Foto: BMW Group

Den tyska bilindustrin har uttryckt stark kritik mot EU-kommissionens beslut att införa höga tullar på elektriska bilar från Kina. Tullarna, som kan uppgå till 38,1 procent, ses av många som ett hot mot handeln mellan Europa och Kina, och det råder oro för att dessa åtgärder kan leda till negativa motreaktioner från Peking.

BMW:s VD Oliver Zipse har varit särskilt tydlig i sin kritik.

- Beslutet att införa ytterligare importtullar är fel väg att gå. Det skadar inte bara de europeiska företagen utan också europeiska intressen, sade han under onsdagen. Specifikt för BMW kommer deras i Kina tillverkade elektriska SUV, iX3, att belastas med en importtull på 21 procent, vilket är högre än den tull på 17,4 procent som tillämpas på den kinesiska tillverkaren BYD.

Hopp om diplomatiska lösningar

Tyska regeringstjänstemän, däribland regeringens talesperson Steffen Hebestreit, har uttryckt en önskan om en diplomatisk lösning på situationen. "Det vore mycket önskvärt om man kunde nå en överenskommelse," sade Hebestreit. Han underströk vikten av att underlätta världshandeln snarare än att skapa nya handelshinder.

Även Tysklands ekonomiminister Robert Habeck har uttryckt en förhoppning om att Kina ska komma till förhandlingsbordet.

Alternativa subventioner

- Kommissionen har lagt fram en noggrann utredning. Detta ger Kina en möjlighet att engagera sig i denna utredning och försöka visa att de antingen kan avhjälpa bristerna, att de har bedömts felaktigt, eller att de kan skapa kompensation på andra sätt.

Denna situation ställer den tyska bilindustrin inför utmaningar, då den strävar efter att balansera sina produktionskostnader och samtidigt behålla sin konkurrenskraft på den globala marknaden.

Källa: Handelsblatt

 

 

 

 

4