Branschens rop på reform: Tillåt längre bussar i Sverige

Bus hos Skånetrafiken. Foto: Skånetrafiken & Sustainable Bus.

Sex tunga namn inom den svenska kollektivtrafiken vädjar till regeringen att höja den lagliga gränsen för busslängd från nuvarande 24 meter till 25,5 meter. Denna förändring anses nödvändig för att öka konkurrensen och sänka kostnaderna inom busstransportsektorn.

I ett gemensamt brev till regeringen framför representanter från Sveriges tre största storstadsregioner, Svensk Kollektivtrafik, Bussbranschens Riksförbund samt Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) sin önskan om att se en ändring i lagstiftningen. Enligt dem skapar den nuvarande begränsningen på 24 meter ett monopol i branschen, där den belgiska bussproducenten Van Hool fram till sin nyliga konkurs var den enda leverantören av dessa längre bussar. Denna situation har lett till högre priser och minskad konkurrens, vilket skadar både operatörer och resenärer.

Monopol och höga priser påverkar kollektivtrafiken

Ett exempel som lyfts fram är Västtrafik som har tvingats överge planer på att införa dubbeldäckare på grund av de höga priserna som monopolställningen fört med sig. Enligt Bussmagasinet.se stöds uppmaningen även av Transportstyrelsen, som har uppmuntrat dessa organisationer att direkt rikta sin begäran till regeringen.

Denna förändring är inte bara en teknisk justering, utan en nödvändighet för att stärka kollektivtrafikens roll i Sverige, minska dess kostnader och öka dess attraktivitet. Genom att tillåta längre bussar hoppas man öppna upp marknaden för fler tillverkare, vilket kan leda till mer konkurrenskraftiga priser och innovation inom kollektivtrafiken.

Källa: Sustainable Bus

 

 

 

 

4

 

 

 

 

4