IKEA och Scania i banbrytande samarbete för elektrifierade transporter

Det urlastade släpet lämnas vid depån och ersätts med ett annat lastat släp. Syftet är att maximera fordonets drifttid och undvika körning utan last. Foto: Scania

I ett initiativ för att elektrifiera transporten av IKEA produkter i Portugal, visar ett samarbete mellan olika branscher hur omställningen kan möjliggöras.

I slutet av juni tar transportföretaget KLOG i bruk den första av flera ellastbilar från Scania. De batteridrivna lastbilarna ska transportera varuhusets produkter från IKEA Industry i Paços de Ferreira till hamnen i Leixões samt till möbelvaruhusen.

Initiativet är resultatet av diskussioner som startade 2023 mellan möbelföretagets och Scania. Det är ett viktigt steg för den portugisiska marknaden, där elektrifieringen av tunga transporter är en utmaning och den lokala infrastrukturen fortfarande utvecklas. Liknande omställningar för varuhusets produkter sker även i södra Frankrike och Polen.

Ekonomiska och praktiska förutsättningar har möjliggjort skiftet till elektriska transporter i Portugal genom noggranna beräkningar av rutter, energianvändning och laddningstid.

Möbelföretaget har utvecklat en lösning där ett urlastat släp lämnas vid depån och ersätts med ett lastat släp, vilket maximerar fordonets drifttid och undviker körning utan last. Laddningen sker vid hamnen i Leixões, tillhandahållen av den portugisiska hamnmyndigheten APDL, och planeras även vid IKEA Industry.

Detta samarbete är ett exempel på hur branschöverskridande initiativ kan driva framgångsrika omställningar till hållbara transporter.

– För att uppnå ett verkligt skifte till fossilfria transporter krävs samarbete genom hela värdekedjan. Detta initiativ visar hur vi tillsammans kan minska koldioxidutsläppen och hitta skalbara lösningar, säger Dariusz Mroczek, Category Area Transport Manager inom IKEA Supply Chain Operations. 

– Scania har gjort det till sitt syfte att driva skiftet till ett hållbart transportsystem. Tekniken för hållbara transporter är redo, men det behövs branschöverskridande samarbeten för att den ska kunna tas i drift och skalas upp. Det här samarbetet visar hur det kan göras i praktiken och jag hoppas att det inspirerar andra att följa efter, säger Evalena Falck, Head of Strategic Account Management på Scania. 

– Hamnverksamheten vi driver har stor betydelse för den portugisiska ekonomin. Vi har ett ansvar att bidra till hållbar utveckling och strävar efter att vara en ledande kraft i omställningen till en koldioxidneutral framtid, inte minst genom att möjliggöra elektrifierade transporter, säger João Neves, styrelseordförande för APDL (hamnmyndigheten för Douro, Leixões och Viana do Castelo).