Hård kritik mot dropshipping fortsätter

Dropshipping är en affärsmodell inom e-handel där återförsäljaren inte behöver hålla varor i lager. Foto: dylan gillis/unsplash

Konsumentverket och Kemikalieinspektionen har uttryckt fortsatt kritik mot e-handelsföretag som använder dropshipping, enligt Ehandel. Dropshipping är en metod där företag undviker att ha ett eget lager och istället låter tillverkaren skicka produkten direkt till kunden. Detta kan vara effektivt, men det verkar också locka till sig oseriösa aktörer.

Enligt Ehandel rapporterar SVT, som har talat med Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden (ARN), att anmälningarna mot oseriösa dropshipping-företag har ökat. Mellan den 1 januari och 23 juli förra året noterade Konsumentverket 146 anmälningar mot dropshipping-företag. Under samma period i år har antalet anmälningar ökat till 728.

"Det senaste året har vi sett en mycket kraftig ökning av antalet ärenden där dropshipping förekommer. Vi pratar om flera tusen ärenden", säger Marcus Isgren, ordförande på ARN, till SVT.

Anmälningarna gäller sena leveranser, helt uteblivna varor eller felaktiga produktbeskrivningar. När kunderna försöker få tag på företagen så är det inte lätt, rapporterar Ehandel.

"Det är vanligt att konsumenten inte alls får tag i företaget när man vill reklamera sin vara eller ångra sitt köp", säger Marcus Isgren.

Konsumentverket inledde en granskning av tio e-handlare under våren, efter att ha mottagit ett stort antal klagomål om dem. Myndigheten har upptäckt betydande brister hos dessa aktörer, som utger sig för att vara svenska med svenska lager, trots att varorna faktiskt skickas från utlandet.