Sverige är ett exportberoende land där våra basnäringar står för en betydande del av bruttonationalprodukten. Men geografiskt ligger Sverige illa till, det är långt till marknaderna för trä, stål och fordon. Sveriges varuexport uppgick 2023 till 2 103 miljarder kronor vilket är en ökning med fem procent jämfört med året innan. Europa är den största marknaden för svenska exportvaror och europeiska hamnar är viktiga för handeln med övriga världen. Järnvägsförbindelserna är helt avgörande för hur landets ekonomi utvecklar sig.
Nu hotas den 11 925 kilometer långa transportkorridoren Scan-Med, som löper från Norge och Finland till Sverige och som sedan passerar genom Tyskland till Italien och som förbinder hamnar i Skandinavien med Nordsjöhamnarna och med hamnar i Medelhavet. Betydelsen av denna järnvägskorridor ökar ytterligare för Sveriges del när Fehmarn-Bältförbindelsen öppnar i mitten av 2029. Hotet mot Scan-Med är ett nytt förslag i EU som handlar om tillgång till de europeiska järnvägsnäten och vilket utrymme godstransporter ska få i förhållande till persontrafiken. Förslaget föreslår en ny modell för att centralisera godstrafiken på det europeiska järnvägsnätet.
Modellen skulle gynna svensk export och betydligt effektivisera järnvägstransporterna till kontinenten. Men förslaget möter motstånd i Bryssel. Allt fler medlemmar i Unionen hävdar nationella intressen och ser hellre till den politiskt viktiga hemmaopinionen än till skapandet av fungerande transportkorridorer genom Europa. Och hemmaopinionen prioriterar ofta persontransporter före fungerande godstrafik.
Hur de transportpolitiska besluten blir avgör om parlamentet ser betydelsen av en homogen europeisk transportpolitik ställd mot diverse nationella intressen. Praktisk politik bygger på förmågan att kompromissa, skapa samarbeten och att förhandla. Hittills har svenska EU-parlamentariker visat liten kompromissvilja när det gäller förslag som går emot svenska särintressen. Efter EU-valet kommer de blivande svenska politikerna i Bryssel att stå inför en