En debattartikel i Svenska Dagbladet lyfter fram att regler för fordonslängd hindrar effektiva transporter mellan Danmark och Sverige. Danske Speditører, Sveriges Transportindustriförbund och Øresundsbron varnar för att problemen kan förvärras fram till Fehmarn Bält-tunnelns planerade öppning 2029, som syftar till att förbättra transporterna mellan Europa och Skandinavien.
Dagligen passerar nästan 2 000 lastbilar Öresundsbron. I Danmark är fordon upp till 34 meter tillåtna på vissa motorvägar, medan Sverige tillåter 34,5 meter på statliga vägar och vissa kommunala vägar. Eftersom svenska lastbilar längre än 34 meter inte kan köra i Danmark, uppstår logistiska problem för transportföretagen, skriver Svenska Dagbladet.
Nuvarande regler gör att transportföretag inte kan optimera sina resurser och investera i fordon som kan användas över gränsen. Längre fordon minskar koldioxidutsläppen per volym och att det skulle minska trängsel och förbättra ekonomin för företagen. Effektivare användning av fordon kan också lindra bristen på kvalificerade förare, skriver Martin Aabak vd, Danske Speditører, Mats Nordin ordförande, Sveriges Transportindustriförbund och Linus Eriksson vd, Øresundsbron i en gemensam debattartikel i tidningen.
Både transportminister Thomas Danielsen och infrastrukturminister Andreas Carlson har visat intresse för att tillåta längre fordon. Förhoppningar finns om att reglerna ändras så att fordon upp till 34,5 meter kan köras mellan länderna. Danske Speditører och Sveriges Transportindustriförbund är redo att bidra med lösningar och de hoppas att en förändring sker innan årets slut.
Källa: Svenska Dagabladet