Trees projekt - Elektrisk revolution för skogsindustrin

Infrastrukturinister Andreas Carlson och Joar Turesson, ansvarig för Democenter i Borås, Scania Sverige. Foto: Scania

Ett nytt projekt har inletts för att testa elektriska lastbilar i skogsindustrins tuffa miljöer. Med målet att minska utsläppen från vägtransporter kommer tolv helelektriska fordon att ingå i en omfattande systemdemonstration. Projektet presenterades nyligen på Elmia Lastbil-mässan i Jönköping.

Forsknings- och innovationsprojektet TREE, som drivs av Skogforsk, ska testa elektrifiering av lastbilstransporter inom skogsbranschen. Projektet lanserades på mässan Elmia Lastbil i Jönköping där de två första elektriska lastbilarna visades upp. Infrastrukturminister Andreas Carlson deltog vid presentationen och framhöll projektets betydelse för Sveriges omställning till fossilfria transporter.

Den tunga lastbilstrafiken står för omkring tjugo procent av Sveriges koldioxidutsläpp från vägtransporter, vilket gör elektrifiering av fordonsflottan till en central del i klimatarbetet. Anna Pernestål, projektledare för TREE, poängterade att skogsbranschen erbjuder en utmanande miljö för att testa och utveckla dessa system. Hon menar att de lösningar som tas fram kommer att kunna användas även i andra branscher och på så sätt påskynda elektrifieringen av godstransporter i stort.

Omfattande samarbete

Projektet TREE involverar 21 partners från skogsindustrin, logistikföretag, fordonstillverkare och forskningsinstitut. Vinnova och de deltagande aktörerna finansierar projektet med en budget på 157 miljoner kronor för perioden 2024-2026.

Projektet bygger på systemdemonstrationer vid sju olika platser från Småland till Norrbotten. På dessa platser kommer elektriska lastbilar, laddinfrastruktur och andra tekniska lösningar att testas. Forskare inom projektet kommer också att undersöka laddningslösningar, affärsmodeller och hinder som kan påverka elektrifieringen, såsom regelverk och politiska beslut.

Första lastbilarna på plats

Sammanlagt ska tolv helelektriska lastbilar från Scania delta i projektet. Den första bilen, en flisbil från LBC Frakt i Värmland, börjar rulla den 1 september vid Stora Ensos kartongbruk i Skoghall. Vid lanseringen på Elmia Lastbil visades även SCA eldrivna timmerbil, som är den första i sitt slag med tandemdrift och kran.

Projektet har som långsiktigt mål att elektrifiera hela Sveriges lastbilsflotta. Skogsindustrin siktar på att hälften av alla nya lastbilar ska vara elektriska senast år 2030, vilket skulle kunna minska koldioxidutsläppen med cirka 260 000 ton per år, enligt Skogforsk.

FAKTA TREE

Projektet omfattar tre huvuddelar:
-Sju demosajter med praktisk systemdemonstration:
Småland, Östergötland, Gästrikland, Värmland, Närke, Medelpad och Norrbotten.
-Forskning om affärsmodeller, laddning,  transportplanering, och uppskalning.
-Transformation – identifiering av hinder för elektrifiering, inklusive regelverk, policy och allmänhetens åsikter
-Budget: 157 miljoner kronor investeras 2024-2026
-Antal lastbilar: 12
-Deltagare: Skogforsk, Scania, Stora Enso, Sveaskog, Södra, SCA, Holmen, Closer, LBC Frakt Värmland, Dalafrakt, Virkeslogistik Mellansverige, VSV Unite, Alltransport Östergötland, OP Höglunds, Laddbolaget, Nimbnet, Zelk Energy, bev_r, Biometria, Linköpings universitet och KTH.

Teknik som presenteras senare i projektet:
-E-trailer. Kombinerar batteri och eldriven axel på trailer för ökad räckvidd och minskad slirrisk.
-MESS (Mobile Energy Power System). Ett stort, mobilt batteri för laddning där det inte finns elnät.

Källa: Skogforsk