Under andra kvartalet 2024 levererades elva miljoner paket från utländska e-handlare till svenska konsumenter, en ökning med tre miljoner från samma period 2023. Kina har nu gått om Tyskland som den största leverantören av paket till Sverige, Det slås fast i Paketindex för andra kvartalet 2024, som tas fram av Transportföretagen och HUI och som mäter leveranser inom e-handel i Sverige.
– Vi ser att den stora ökningen av utlandspaket håller i sig. Det går inte att förneka att Shein och Temu-effekten påverkar hur vi svenskar handlar på nätet, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
Transportörbranschen rapporterar en ökning i paketvolymen med 9,6 procent under andra kvartalet, vilket är en rekordnivå. Av dessa paket var 600 tusen större varuförsändelser, medan resten bestod av e-handelspaket upp till 20 kilo.
– Det är svårt för oss i Sverige att påverka så att dessa långväga transporter sker på ett hållbart sätt. Men det vi kan göra är att se till så de leveranskedjor vi har här är hållbara. Här kan hållbarhetscertifieringar som Fair Transport verkligen göra skillnad och garantera för både kunder och e-handlare att leveransen görs på ett hållbart sätt, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
Under andra kvartalet ökade leveranser till utlämningsställen med 15,2 procent, medan hemleveranser minskade med 0,1 procent, vilket bryter en långsiktig trend. Returgraden har också sjunkit, med 11,3 procent av e-handelspaketen returnerade, jämfört med 14,7 procent år 2022. Minskningen beror på att fler returer sker i fysisk butik och att branscher med låg returgrad, som apotek och skönhet, driver e-handelns tillväxt.