Rysslands ekonomi börjar känna av effekterna av de sanktioner som införts mot landets export av flytande naturgas (LNG). För att motverka dessa restriktioner verkar Ryssland nu använda skuggflottor för att fortsätta sin LNG-export, trots de hinder som satts upp av västländerna.
Efter att EU införde sanktioner mot rysk LNG-export rapporteras det att Ryssland har organiserat skuggflottor, vilka används för att transportera rysk LNG till andra delar av världen. Satellitbilder visar nu att dessa skuggflottor faktiskt är i drift, och att de används för att genomföra leveranser från Rysslands kontroversiella projekt "Arctic LNG 2".
Satellitbilder avslöjar skuggflottornas verksamhet
Enligt satellitbilder har en sanktionerad LNG-tanker, vid namn "Pioneer", försökt lasta om rysk LNG till ett annat fartyg i Medelhavet, cirka 30 kilometer nordost om Port Said i Egypten. Enligt rapporter från bland annat Bloomberg ska tankern ha kretsat norr om Egypten under flera dagar innan den den 22 augusti stängde av sin AIS-transponder, ett system som gör fartyg synliga för sjöövervakning.
Det fartyg som mottog lasten från "Pioneer" var "New Energy", ett skepp som enligt TankerTrackers.com inte är föremål för några sanktioner eller restriktioner. Både "Pioneer" och "New Energy" stängde av sina transpondrar, vilket är en vanlig metod för skuggflottor som vill undvika upptäckt.
– Att stänga av transpondrarna är ett klassiskt tillvägagångssätt för skuggflottor, säger en expert inom maritim övervakning.
Sanktioner mot rysk LNG och Rysslands svar med skuggflottor
EU:s sanktioner mot rysk LNG förbjuder omlastning av rysk LNG i europeiska hamnar, även om direktimport inte är helt förbjuden. Denna åtgärd kan dock påverka Rysslands ekonomi genom att förlänga leveranstiderna och minska effektiviteten hos ryska LNG-skepp, vilket i sin tur kan reducera exportvolymerna.
Som svar på de amerikanska åtgärderna rapporteras Ryssland ha byggt upp ett nätverk av LNG-tankers. Enligt Financial Times har okända köpare och företag med kopplingar till Ryssland köpt upp flera fartyg som kan transportera LNG. Dessa företag ska främst vara registrerade i Förenade Arabemiraten.
– Det är inte förvånande att Ryssland använder skuggflottor för att kringgå sanktionerna mot deras LNG-export, säger Agathe Demarais från European Council on Foreign Relations.
Skuggflottornas roll i Rysslands LNG-export
Skuggflottor är inte ett nytt fenomen för Ryssland. Landet har tidigare använt sig av liknande flottor för att kringgå sanktioner mot deras oljeexport. Enligt experter är denna metod en naturlig förlängning av Rysslands strategi att hantera västvärldens sanktioner.
– Ryssland har redan byggt upp en skuggflotta för oljetransporter, så det är ingen överraskning att de nu gör samma sak för LNG, säger en analytiker.
De senaste utvecklingarna inom maritim övervakning tyder på att Ryssland har skapat ett komplext nätverk av operationer till havs som kan vara kopplade till ryska intressen.
Framtida konsekvenser för Rysslands LNG-export
Denna strategi innebär dock risker för Ryssland. Att genomföra LNG-omlastningar till havs är en komplicerad och riskfylld process, särskilt jämfört med omlastning av råolja. Maritima experter varnar för att denna metod kan leda till ytterligare komplikationer och risker för de inblandade fartygen och deras besättningar.
Hur västvärlden kommer att svara på Rysslands användning av skuggflottor återstår att se, men det är tydligt att denna metod utgör en betydande utmaning för de sanktioner som har införts mot Rysslands ekonomi. Medan sanktionerna syftar till att begränsa Rysslands ekonomiska möjligheter, visar skuggflottornas existens att Ryssland är berett att gå långt för att säkerställa sin fortsatta LNG-export, även om det innebär att kringgå internationella regler och överenskommelser.
Källa: Merkur