Arvikas första laddpark för eldrivna lastbilar invigd

Laddparken i Arvika har två snabbladdare på 400 kW och två depåladdare på 200 kW. Foto: LBC Frakt

Den nya laddparken vid Arvika står nu färdig och invigd av Laddbolaget. Parken är avsedd för eldrivna tunga fordon och är belägen på Falleberget i västra Värmland. Detta följer lanseringen av en liknande anläggning i Charlottenberg tidigare i somras.

Utbyggnaden av laddinfrastrukturen i regionen syftar till att stödja övergången till elektriska transporter bland företag. Initiativet drivs av ett samarbete mellan LBC Frakt i Värmland AB, Karlstads Energi AB och OK Värmland Ekonomisk Förening, med ekonomiskt stöd från Energimyndigheten och Klimatklivet. Målet är att etablera 15-20 snabbladdningsstationer i tre län, tillgängliga för allmänheten.

Dessa snabbladdningsstationer är högspänningsanläggningar som kan expanderas vid behov och är strategiskt placerade nära riksvägar och större logistikflöden. Detta ska säkerställa att både genomfartstrafik och lokala företag kan dra nytta av den nya laddinfrastrukturen.

Västvärmlands LBC har haft ett tätt samarbete med Laddbolaget under bygget av laddparkerna.

”Vår roll i projektet har varit att tillhandahålla strategisk mark både i Arvika och Charlottenberg, ha kontakt med myndigheter och utföra själva markarbetet”, säger Pär Börjesson, vd på Västvärmlands LBC.

Under perioden 2024–2025 planerar Laddbolaget att etablera fyra nya anläggningar i Örebro, Töcksfors, Skoghall och Hagfors, samt utöka den befintliga laddparken i Bråtebäcken utanför Karlstad. När utbyggnaden är färdigställd kommer Laddbolaget att ha totalt 35 snabbladdare och 40 depåladdare, vilket innebär en ovanligt hög täthet av laddstationer i Sverige.