BRIST optimerar flygplatsbussar med innovativa axellösningar

Dessa teknologier är utformade för att möta de ökade kraven på hållbara och effektiva lösningar inom kollektivtrafiken. Foto: Brist

Den italienska leverantören av axlar och transmissioner, BRIST, har lanserat ett specialanpassat drivlinepaket för flygplatsbussar. Med sina senaste modeller, IDS CEN 120-225 och IS 120-225, höjer BRIST prestandan och manövrerbarheten för flygplatsbussar och underlättar navigeringen i högt trafikerade områden.

Bolaget, som har sitt huvudkontor nära Brescia i Italien, har tidigare gjort sig känt inom segmenten minibussar, midibussar och BRT (Bus Rapid Transit). Nu utökar BRIST sitt e-mobilitetsutbud till att omfatta fullstora stads- och intercitybussar.

Nya drivlinor förbättrar manövrerbarhet och komfort

– Dessa nya axlar är en viktig milstolpe för oss och gör det möjligt att möta de särskilda krav som ställs på flygplatsbussar, säger en talesperson för BRIST.

Elektrisk innovation i fokus

Busworld Europe 2023 i Bryssel presenterade BRIST sin nya elektriska axel, Corner e-Drive, som är särskilt framtagen för att förbättra effektiviteten, balansen och strukturen i elfordon. Tidigare i år visade företaget också upp sin teknik för låggolvs elbussaxlar, eCOR225 LF, på ACT Expo i Las Vegas och Busworld Turkey.

BRIST har redan starka referenser inom elfordonssegmentet och samarbetar med välkända tillverkare som Hyundai, Alexander Dennis (NFI Group), Karsan, Anadolu Isuzu, Bluebus och CRRC.

Axlar som optimerar flygplatsbussars prestanda

För flygplatsbussar har BRIST utvecklat två banbrytande axlar som erbjuder unika fördelar:

  • IDS CEN 120-225
    Denna framdrivna axel har en styrvinkel på 42 grader, vilket enligt BRIST är bäst i sin klass. Detta förbättrar flexibiliteten i trånga flygplatsutrymmen, vilket är avgörande för smidiga förflyttningar. Axeln har två reduceringssteg – ett i differentialen och ett i navet – för att optimera viktfördelningen och säkerställa en bekväm resa. Axeln klarar en maxlast på 12 ton, vilket gör den idealisk för tunga transportbehov.

  • IS 120-225
    Den bakre axeln med oberoende fjädring fokuserar på att utöka bussens korridorbredd till 1 112 millimeter, vilket ger mer passagerarutrymme utan att kompromissa med stabilitet och komfort. Precis som IDS CEN 120-225 kan denna axel hantera en maxlast på 12 ton.

Användning på internationella flygplatser

BRIST:s axelkombination används redan i BMC Neoport-bussar på flera stora internationella flygplatser, inklusive Istanbul Airport i Turkiet, Saudi Amad for Airport Services & Transport i Saudiarabien och Hazret-Sultan International Airport i Kazakstan.

– Kombinationen av hög lastkapacitet, optimerad viktfördelning och utökat passagerarutrymme gör våra axlar till en idealisk lösning för flygplatser världen över, säger en representant för BRIST.

Banar väg för framtidens bussar

BRIST fortsätter att driva utvecklingen av högpresterande lösningar för både flygplatsbussar och eldrivna fordon. Med fokus på innovation och hållbarhet positionerar sig företaget som en ledande aktör inom framtidens kollektivtrafik. Deras avancerade teknologier är inte bara ett steg framåt för flygplatsbussar utan även en viktig del av omställningen till grönare och mer effektiva transporter.

Källa: Sustainable Bus