Automatiserade truckar effektiviserar DB Schenkers terminal i Borås

Paket på DB Schenkers sorteringsanläggning i Borås. Foto: Jungheinrich

DB Schenkers terminal i Borås har börjat använda förarlösa truckar för att effektivisera sina interna transporter. Syftet är att möta snäva tidsramar och öka produktiviteten, samtidigt som säkerheten förbättras och risken för skador minskar. Terminalen är den första inom företagets landtransportavdelning att införa denna automatiserade lösning.

Automatisering för att hantera tidskrav

Terminalen i Borås har tagit i bruk automatiserade truckar, så kallade Automated Guided Vehicles (AGV), från tillverkaren Jungheinrich. Dessa truckar styrs av Kollmorgens teknologi och används för att flytta paket mellan sorteringsanläggningen och andra delar av terminalen. Enligt Fredrik Ottosson, ansvarig för terminalen, var beslutet att automatisera ett sätt att hantera den höga arbetsbelastningen och de snäva tidsramarna.

"Den största utmaningen på den här anläggningen är att flytta mycket gods på väldigt kort tid", säger Fredrik. "Vi har dessutom ett mål i klustret SE/DK Land om att öka automatiseringen i våra terminaler. Det här är ett bra steg framåt i den riktningen"

"Vi har sex AGV:er som arbetar i två skift. De kör paket till och från sorteringsanläggningen och förbereder verksamheten för det nya skiftet", förklarar Fredrik Ottosson.

Införandet av AGV har möjliggjorts genom samarbete med två leverantörer. Jungheinrich har stått för systemdesignen och tillhandahållit de självkörande truckarna. Kollmorgen har levererat programvaran som styr truckarnas rörelser och navigering, samt fleet management-funktioner som planerar rutterna.

Bardia Emad, chef för automationsenheten på Jungheinrich, säger att företagets system är utformat för att integreras smidigt i terminalens befintliga arbetsflöden. Genom en central styrning kan truckarna övervakas och kontrolleras via surfplattor, vilket underlättar hanteringen.

En framgångsrik övergång

Mikael Ekman, Key Account Manager på Kollmorgen, påpekar att övergången från manuell till automatiserad drift har fungerat väl i Borås. Han framhåller att den noggranna förändringshanteringen och medverkan från alla inblandade parter har varit avgörande för projektets framgång.

Truckarna arbetar i två skift och säkerställer kontinuerlig produktivitet genom att flytta paket till och från sorteringsanläggningen. Enligt Ottosson har automationslösningen gett terminalen bättre förutsättningar att möta verksamhetens krav och förbereda sig för kommande arbetsdagar.