Volvo investerar i AI-drivet transportbolag i USA

aifleet grundades 2020 och är verksamt inom transportsegmentet FTL (Full Truckload) i USA, där en lastbils totala kapacitet bokas för att till exempel frakta större gods mellan bestämda destinationer. Segmentet är för närvarande fragmenterat och präglat av ineffektivitet som låg nyttjandegrad av förare och tomma mil i logistikkedjan. Foto: Volvo

Volvo Group Venture Capital satsar på amerikanska aifleet, som använder AI för att effektivisera lastbilstransporter. Målet är att öka lastbilarnas nyttjandegrad och förbättra arbetsmiljön för förarna.

Det svenska företaget Volvo Group Venture Capital AB har beslutat att investera i det USA-baserade bolaget aifleet. Företaget utvecklar AI-baserade lösningar för att förbättra effektiviteten inom lastbilstransporter, med särskilt fokus på att minska onödiga tomkörningar och skapa bättre planerade arbetsdagar för lastbilschaufförer.

Aifleet grundades 2020 och verkar inom segmentet FTL (Full Truckload), där hela lastbilskapaciteten bokas för att frakta större partier gods mellan olika destinationer. Marknaden i USA beskrivs som splittrad och ineffektiv, med en stor mängd små aktörer och låg nyttjandegrad av både lastbilar och förare.

"Den amerikanska FTL-marknaden är värd 400 miljarder dollar, men trots sin storlek är den starkt fragmenterad. Aifleets teknik har potential att förbättra både effektiviteten och arbetsvillkoren inom branschen", säger Joe Darcy, representant för Volvo Group Venture Capital.

Genom att använda egenutvecklad AI-teknik optimerar aifleet ruttplanering och schemaläggning för sina fordon. Tekniken har resulterat i att företagets lastbilsflotta presterar över 40 procent bättre än branschsnittet när det gäller nyttjandegrad av förare. Aifleet arbetar också med att skapa en bättre arbetsmiljö för chaufförer genom mer förutsägbara och välplanerade uppdrag.

– Den amerikanska FTL-marknaden är värd 400 miljarder dollar, men det är en otroligt ineffektiv och splittrad marknad med en halv miljon transportörer, där även de allra största har mindre än 1 procent av marknaden. Eftersom det varit en nedåtgående trend i nyttjandet av lastbilar sedan 2018 har vi på aifleet utvecklat teknik för att radikalt förbättra nyttjandegraden, samtidigt som vi återinför en medmänsklighet som värnar om förarnas upplevelse, säger Marc El Khoury, medgrundare och vd för aifleet.