Fast förbindelse mellan Umeå och Vasa utreds av WSP

För närvarande trafikeras rutten av en färja med en restid på 3,5 till 4 timmar. Visionen om en fast förbindelse över Kvarken har funnits länge, men det är först nu som en utredning har inkluderats i ett finskt regeringsprogram. Foto: Trafikledsverket

WSP har fått i uppdrag att undersöka möjligheterna för en fast förbindelse över Kvarken mellan Umeå och Vasa. Finska Trafikledsverket står bakom uppdraget, som omfattar en behovsbedömning samt en genomförbarhetsstudie.

Projektet syftar till att analysera transportbehov och bedöma förutsättningarna för en fast förbindelse mellan Sverige och Finland. Behovsbedömningen kommer att titta på transportprognoser och inkluderar även en konsekvensanalys. Genomförbarhetsstudien tar hänsyn till tekniska aspekter som byggbarhet och navigering, liksom miljöpåverkan och förbindelsens motståndskraft.

Avståndet mellan Umeå och Vasa är cirka 100 kilometer, med den kortaste sträckan på omkring 80 kilometer. Idag trafikeras rutten av en färja med en restid på mellan 3,5 och 4 timmar. Trots att tanken på en fast förbindelse har diskuterats länge, är detta första gången som en formell utredning inkluderas i ett regeringsprogram.

Kvarkenområdet ställer stora tekniska och miljömässiga krav. Om en ytbaserad lösning väljs måste hänsyn tas till havsströmmar, isens rörelser och stormvindar. Om en tunnel byggs skulle den behöva överstiga längden på dagens längsta undervattenstunnel för väg och järnväg. Ett sådant projekt skulle bli ett av de mest tekniskt krävande i världen.

WSP har samlat ett internationellt team för att genomföra uppdraget, med experter från Finland, Sverige och Kanada.

– Det är varje ingenjörs dröm att få vara en del av att bygga ett krävande, nästan ogörligt projekt. Vi har lyckats samla de bästa hjärnorna för att lösa utmaningarna, och även om arbetet är i ett tidigt skede, är vi övertygade om att skapa en realistisk grund för planen, säger Risto Jounila, projektledare på WSP Finland.

Båda uppdragen förväntas vara slutförda våren 2025.