Den 24–27 september förvandlas Berlins mässområde till en global plattform för innovationer inom järnvägs- och transportsektorn när InnoTrans 2024 går av stapeln. Mässan, som hålls vartannat år, är den största i sitt slag och lockar över 2 900 utställare från 59 länder. Med en utställningsyta på 200 000 kvadratmeter fördelat på 42 hallar samt utomhusområden, är varje kvadratmeter fullbokad. Fokus ligger på framtidens lösningar inom järnvägsteknik och mobilitet.
Över 110 fordon visas på spårområdet
Siemens Mobility är en av de stora utställarna och visar bland annat höghastighetståget Velaro, speciellt utvecklat för Egyptens extrema väderförhållanden. Ett annat dragplåster är det regionala tåget Mireo Smart, som är utformat för att möta det ökande behovet av hållbara transporter på räls.
Alstom är också på plats och visar sitt regionaltåg Coradia Max™, som kombinerar enkel- och dubbelvåningsarkitektur för effektivare resor. Dessutom presenteras Berlin-spårvagnen Flexity™, känd för sin rymlighet och innovativa säkerhetssystem.
Stadler imponerar med åtta olika fordon, däribland RS ZERO, ett vätgas- och batteridrivet tåg som kan köra på sidolinjer utan utsläpp. Företaget visar också CITYLINK, ett tågsystem som fungerar både som spårvagn och tåg och skapar sömlös transport mellan stad och landsbygd.
Innovativa fordon och tekniska lösningar
Bland andra utställare märks Hitachi Rail som visar höghastighetståget ETR1000, kompatibelt med flera europeiska kraftsystem, och CRRC
energieffektiva regionaltåg CINOVA. Hyundai Rotem presenterar sin nya vätgasdrivna spårvagn, känd för sin tysta drift och snabba tankning.
Vossloh Rolling Stock visar sin hybridlokomotiv Modula BFC, ett hållbart alternativ för godstransport, medan Tatravagónka a.s. introducerar sin intermodalvagn med sex axlar, framtagen för att underlätta transporten av tunga lastbilar.
Digitalisering och nya teknologier
Digitalisering av järnvägsinfrastrukturen är också i fokus på InnoTrans. DB Bahnbau och DB Engineering & Consulting visar upp sin 360° Multisensorplattform (MSP), ett avancerat mätfordon som använder GNSS och laserskanning för att kartlägga banområdet i tre dimensioner. Detta system kombinerar flera mättekniker för att ge en fullständig överblick av järnvägsinfrastrukturen och underlätta underhåll och planering.
Över 220 världspremiärer på mässan
På årets InnoTrans presenteras över 220 världspremiärer inom olika segment som järnvägsteknik, infrastruktur, kollektivtrafik och tunnelbyggande. Bland de nya innovationerna finns batteri-vätgasdrivna lokomotiv, tillgängliga ombordstigningslösningar och nya system för tågkommunikation. Besökarna får även ta del av senaste nytt inom AI-baserad tidtabellsplanering och antigraffitifilm för glas.
För dem som vill få en guidad tur bland de mest spännande nyheterna erbjuds World Innovation Tours, där besökare kan delta i rundvandringar som stannar vid utställare med världspremiärer. Rundturerna tar cirka 90 minuter och erbjuds flera gånger dagligen på både tyska och engelska.
En mötesplats för branschledare
InnoTrans är mer än bara en mässa – den är en mötesplats för hela järnvägssektorn. Här samlas branschledare, innovatörer och beslutsfattare för att diskutera och forma framtidens transportlösningar. På mässan 2022 deltog 2 771 utställare från 56 länder och över 132 000 besökare från 137 länder. I år väntas ännu fler besökare och utställare, vilket gör InnoTrans till den största och mest betydelsefulla händelsen för transportindustrin.
Nästa InnoTrans hålls mellan den 24 och 27 september 2024 på Berlins mässområde, och den internationella järnvägsbranschen ser med spänning fram emot de innovationer som kommer att visas upp.
Källa: Innotrans 2024