E-barometern för andra kvartalet 2024 visar en ökning med tre procent jämfört med samma period 2023. Detta indikerar en försiktig men positiv utveckling för e-handeln.
Efter en period av ekonomisk osäkerhet har hushållen börjat se mer optimistiskt på sin framtid. När hushållens konsumtionsmönster förändras, följer e-handeln efter.
– Vi ser en rörligare bostadsmarknad som gynnar bygg-, möbel- och heminredningshandeln men än har vi en bit kvar innan konsumenternas utrymme blir större. säger Marie Rudolfsson, Chef affärsområde Paket på PostNord Sverige.
E-barometern understryker också vikten av valfrihet för konsumenterna. Sex av tio konsumenter anser att leveransupplevelsen och möjligheten att välja leveranssätt är avgörande. Valfrihet vid returer och betalningar anses också viktigt, där nära hälften av konsumenterna vill ha fler betalningsalternativ.
– Valfriheten är avgörande för konsumenten i checkout. Sex av tio konsumenter tycker att leveransupplevelsen, att få välja hur varorna ska levereras, är det viktigaste. Detta gäller även val av leveransalternativ vid returer och vid betalning. Nära hälften tycker att det är viktigt att kunna välja mellan flera olika betalningsalternativ, säger Marie Rudolfsson.
Returer fortsätter att vara en central del av e-handelsupplevelsen, men de utgör en balansgång mellan kundnöjdhet och lönsamhet. Enligt rapporten avstår 28 procent av konsumenterna ibland från att e-handla på grund av kostnader kopplade till returer.
Ett ökat antal svenskar handlar från utländska aktörer, vilket påverkar returbeteendet. En stor del av felköpen från utlandet returneras inte, utan hamnar istället på second hand-marknaden.
– Apoteksbranschen ökar med 20 procent i det andra kvartalet. Kläder och skor ökar med 6 procent och Dagligvaror ökar med 5 procent. De två branscher som har det tuffast är Sport & fritid som minskar med 5 procent och Bygghandeln som minskar med 7 procent, säger Marie Rudolfsson.
Källa: PostNord