Regelefterlevnaden är överlag hög – oavsett om är det gäller krav på förare, företag eller fordon. Det framkommer i Transportstyrelsens nya tillståndsmätning som kontrollerar hur yrkestrafiken lever upp till de regler och krav som finns för de som utför godstransporter på väg.
Transportstyrelsen genomför regelbundna tillståndsmätningar inom yrkestrafiken för att se hur företagen på marknaden följer de regler som finns. Syftet är att få en bild av hur yrkestrafiken fungerar och säkerställa att konkurrensen fungerar. Det handlar om återkommande mätningar för gods-, buss- och taxitrafik.
I år har kontrollen genomförts för godstransporter på väg. Generellt sett är regelefterlevnad inom branschen hög. Bland annat kan nämnas att en stor majoritet av förarna hade korrekta behörigheter, att samtliga företag hade nödvändiga tillstånd och att fordonsskatten var betald för i stort sett samtliga svenskregistrerade fordon. Noterbart är också att det nu varit så här över en längre tidsperiod.
Brister inom kör- och vilotider och fordonens skick
Gemensamt för de mätningar som hittills har genomförts är att kör- och vilotider stuckit ut som ett område med förhållandevis låg efterlevnad av reglerna. I årets mätning klarade 80 procent av förarna denna del av kontrollen utan anmärkningar.
– Trots att det här är ett av områdena som har högst andel brister går det tydligt att se en positiv utveckling över tid. Jämfört med förra mätningen har regelefterlevnaden ökat med 7 procentenheter och jämfört med mätningen 2015 med hela 14 procentenheter, säger Samuel Höök, utredare vid Transportstyrelsen.
Vad gäller fordonens tekniska beskaffenhet har dessvärre andelen som lever upp till kraven minskat något över tid. I årets mätning bedömdes 70 procent av fordonen möta kraven, vilket gör den till området med lägst regelefterlevnad.
– Utvecklingen är bekymmersam. Det är ett område där vi ser att mer kan göras, säger Samuel Höök.
De flesta trivs på jobbet
Undersökningen om lastbilsförarnas sociala villkor visar att en majoritet trivs med sitt arbete och är nöjda med sina arbetsförhållanden. Liksom i 2022 års rapport framkommer vissa skillnader i sociala villkor beroende på i vilket land arbetsgivaren är etablerad i.
Över tid har dock de sociala villkoren förbättrats även för förare med utländsk arbetsgivare, men fortfarande övernattar de oftare än svenska förare i lastbilen och har i genomsnitt lägre lön.
Källa: Transportstyrelsen