Snart räcker Finlands elnät inte till för alla – industriella investeringar måste skjutas upp i åratal

Trots innovationer som dessa fortsätter elnätskapaciteten att vara ett problem, särskilt för storskaliga installationer som behövs för tung godstrafik. Tunga elektriska lastbilar, som kräver mycket kraft för att ladda snabbt, riskerar att öka belastningen på elnätet ytterligare. Foto: Neste

I Finland står elnätet inför stora kapacitetsutmaningar. Efterfrågan på elektricitet ökar i snabb takt, särskilt på grund av ökningen av eldrivna transporter, uppvärmning och industriell elektrifiering. Elnätsföretag har blivit tvungna att skjuta upp nödvändiga investeringar, vilket orsakar förseningar i anslutningen av nya industrianläggningar och laddstationer för elfordon.

Ett exempel är Faast, ett startup-företag som bygger en ny typ av laddstation för fordon i Joroinen, Norra Savolax. För att undvika elnätets begränsningar har de installerat ett batterilager på 430 kWh som hjälper till att balansera toppbelastningar vid fordonens laddning. Enligt Heikki Hintikka, operativ chef på Faast Point Assets Oy, är detta en lösning som gör det möjligt att sälja elektricitet tillbaka till nätet när elpriserna är höga.

El-lastbilar kräver mycket kraft

Trots innovationer som dessa fortsätter elnätskapaciteten att vara ett problem, särskilt för storskaliga installationer som behövs för tung godstrafik. Tunga elektriska lastbilar, som kräver mycket kraft för att ladda snabbt, riskerar att öka belastningen på elnätet ytterligare. I vissa fall kan det leda till att nätet tvingas välja mellan att tillhandahålla ström till lastbilar eller hushåll i närliggande områden. Kosti Rautiainen, kundchef på Caruna, varnar för att situationen är särskilt allvarlig i södra Finland, där elförbrukningen växer snabbt.

Utmaningarna påverkar också planerade industriinvesteringar. Exempelvis i Joensuu, där ett planerat vätgasanläggningsprojekt står inför hinder på grund av elbrist. Pauliina Pikkujämsä från Business Joensuu säger att andra investeringar kan behöva skjutas upp flera år tills nya överföringskapaciteter är på plats. Lösningar väntas tidigast 2031, när nya kraftöverföringslinjer är färdiga.

Enligt Rautiainen är detta ett problem som sträcker sig över flera regioner, inklusive Hyvinge, Salo och Esbo. Den ökade elektrifieringen av både transport och uppvärmning minskar kapaciteten för andra industriella behov, vilket kan påverka den ekonomiska tillväxten negativt om investeringar tvingas vänta.

Avgifterna höjs

EU-kommissionen har beräknat att det krävs investeringar på 600 miljarder euro i elnäten fram till 2030. I Finland har Fingrid, landets stamnätsoperatör, meddelat att avgifterna för stamnätstjänster kommer att höjas från 2025, delvis på grund av de stora investeringsbehoven.

Denna situation belyser behovet av snabbare investeringar i elnäten för att möta den snabbt växande efterfrågan och möjliggöra övergången till renare energi och elektrifiering.

Källa: Yle Uutiset