EU-kommissionen godkänner polskt stödprogram på 112 miljoner euro för att installera ERTMS-utrustning

ERTMS ombordsystem består av ETCS (European Train Control System) och GSM-R (Radiogränssnitt för kommunikation, i framtiden kommer GSM-R att ersättas av FRMCS) för att fordon och förare skall kunna kommunicera med och få information från signalsystemet ERTMS och tågledning. Illustration: CAF

Europeiska kommissionen har godkänt ett polskt stödprogram på 112 miljoner euro, som syftar till att undanröja tekniska hinder för interoperabiliteten inom järnvägstrafiken i enlighet med EU:s regler om statligt stöd. Programmets mål är att främja en övergång av gods- och persontransporter från väg till järnväg samt att öka järnvägstransportens säkerhet och effektivitet.

Programmet är helt finansierat genom EU:s återhämtnings- och resiliensfacilitet (RRF), efter att kommissionen godkänt Polens plan för återhämtning och resiliens, som därefter antogs av rådet. Polen planerar att stötta installationen av den senaste versionen av European Railway Traffic Management System (ERTMS) i fordon som trafikerar det polska järnvägsnätet.

Finansiering via EU:s återhämtningsfond

ERTMS är ett gemensamt europeiskt system för järnvägstrafik och säkerhetsstyrning, som är utformat för att ersätta de många nationella system som används i Europa idag. Målet med ERTMS är att förbättra den gränsöverskridande interoperabiliteten och stärka järnvägens konkurrenskraft i Europa.

Direkta bidrag för installation av ERTMS

Inom ramen för programmet kommer stöd att ges i form av direkta bidrag till järnvägsföretag och ägare av järnvägsfordon för att köpa och installera ERTMS-utrustning ombord. Programmet löper till den 30 juni 2026.

Nödvändigt för bättre samordning och hållbara transporter

Kommissionen har granskat åtgärden i enlighet med EU:s regler för statligt stöd, särskilt artikel 93 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt, som handlar om samordning av transporter, samt riktlinjerna för statligt stöd till järnvägsföretag. Kommissionen kom fram till att programmet är nödvändigt för att samordna transporterna och främja användningen av intermodala transporter, som är mindre miljöskadliga än vägtransporter.

– Detta stöd bidrar till att minska vägtrafikens belastning, vilket ligger i linje med EU:s strategi för hållbar och smart mobilitet samt Europeiska gröna given, fastslog kommissionen.

Ett tydligt incitament för järnvägsföretagen

Kommissionen påpekade också att stödet kommer att fungera som ett incitament, eftersom de berörda företagen utan detta stöd inte skulle genomföra de nödvändiga investeringarna. Samtidigt bedömdes stödet som proportionerligt, då det är begränsat till vad som krävs och har endast liten påverkan på konkurrensen och handeln mellan medlemsstaterna.

På denna grundval godkände kommissionen det polska stödprogrammet enligt EU:s regler för statligt stöd.

Offentliggörande av beslutet

När alla frågor om skydd av konfidentiella uppgifter har lösts, kommer en icke-konfidentiell version av beslutet att publiceras i det statliga stödregistret på Europeiska kommissionens webbplats under nummer SA.114259.

Beslutet markerar en viktig del av EU:s arbete för att uppnå en hållbar transportsektor, där järnvägstrafiken spelar en nyckelroll i att minska utsläpp och skapa effektivare och säkrare transportlösningar.

Källa: Europeiska Kommissionen